Adrz

Deze folder geeft u informatie over Polikliniek Geriatrie. Het is goed u te realiseren dat voor u persoonlijk de situatie anders kan zijn dan beschreven.

Polikliniek Geriatrie

De geriater

U bent door uw behandelend (huis)arts verwezen naar de polikliniek Geriatrie. Een geriater is een arts die gespecialiseerd is in de behandeling van ziekten bij de oudere mens. Vaak doen zich bij de oudere mens meerdere problemen voor. Dit kunnen zowel lichamelijke, functionele, geestelijke als sociale problemen zijn. De geriater kijkt naar al uw klachten en kijkt of er verband is tussen uw klachten.

De verpleegkundig specialist

Een verpleegkundig specialist is een verpleegkundige die na de opleiding HBO verpleegkunde een academische vervolgopleiding heeft gevolgd. Zij verleent zorg aan patiënten met geheugenproblemen, waarbij zij gebruik maakt van zowel verpleegkundige als medische kennis. Op het gebied van diagnose en behandeling neemt zij besluiten in samenspraak met de patiënt en diens begeleider. De verpleegkundig specialist heeft eigen poliklinische spreekuren.

Onderzoek tijdens uw polikliniekbezoek

Uw eerste afspraak bij de polikliniek Geriatrie vindt plaats op de locatie Goes of Vlissingen. Tijdens dit bezoek heeft u een gesprek met de geriater of verpleegkundig specialist met aansluitend een lichamelijk onderzoek. Eventueel volgen er nog geheugentesten. Als u daarmee instemt zal de geriater of verpleegkundig specialist ook vragen stellen aan uw begeleider over uw klachten en uw functioneren thuis.

Voorbereiding

Het is belangrijk dat u goed voorbereid bent op uw bezoek aan de polikliniek Geriatrie. U moet het volgende meenemen:

  • Uw medicijnen (in verpakking/baxter) of een medicijnenoverzicht met de sterkte en dosering van uw medicijnen. Dit kunt u bij uw apotheek opvragen. U dient ook uw medicijnen te vermelden die u zelf bij uw drogist haalt. Het is handig deze informatie te printen en mee te nemen naar uw afspraak.
  • Hulpmiddelen die u gebruikt zoals: (lees)bril, gehoorapparaat, rollator, stok.
  • Wij raden u aan gemakkelijk zittende kleding aan te trekken waarin u zich goed voelt.
  • Ook is het belangrijk dat u een persoon die u en uw situatie goed kent (bijvoorbeeld uw partner, kind, vriend(in) of verzorgende) meeneemt als begeleider.

Houd er rekening mee dat een eerste bezoek aan de polikliniek Geriatrie anderhalf uur duurt. In eten of drinken wordt door het ziekenhuis niet voorzien.

Uitslaggesprek

De eerste resultaten uit het onderzoek worden bestudeerd en met u en uw begeleider besproken. Het is mogelijk dat de geriater of verpleegkundig specialist aanvullend onderzoek wenselijk vindt. Dit kan bijvoorbeeld bloedonderzoek zijn of een röntgenonderzoek. Deze onderzoeken vinden later plaats en de uitslag wordt besproken bij een volgende afspraak. Ook wordt dan een behandeladvies met u en uw begeleider besproken.

De vervolgafspraak duurt een half uur. Ook dan is het van belang dat u naar de afspraak met een begeleider komt.

Nadat de uitslag van alle onderzoeken met u besproken is brengen wij uw verwijzer/ huisarts op de hoogte van de uitkomst van de onderzoeken en de aanbevelingen. Het is niet altijd nodig om voor het bespreken van de uitslagen naar de polikliniek te komen, dit bezoek kan vervangen worden door een telefonisch contact met u of uw vertegenwoordiger.

Hoe vindt u de polikliniek geriatrie?

  • Op de dag van uw afspraak meldt u zich bij binnenkomst in het ziekenhuis in Goes of Vlissingen met uw identiteitsbewijs bij de aanmeldzuilen.
  • Controleer uw gegevens.
  • U krijgt een bonnetje met daarop een nummer.
  • Vervolgens neemt u plaats in de wachtkamer. In Vlissingen meldt u zich in de wachtkamer nogmaals aan, in Goes is dat niet nodig.
  • De arts of verpleegkundig specialist haalt u op in de wachtkamer.

Contact

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen of ontstaan er na de behandeling onverhoopt problemen waarover u zich zorgen maakt, dan kunt u bellen naar de afdeling Geriatrie via 088 125 45 00.

Als u de afdeling niet kunt bereiken, kunt u bellen naar de Receptie van Adrz via 088 125 00 00.

Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan contact op via het contactformulier. Deze wordt vaak dezelfde werkdag nog in behandeling genomen. U kunt op werkdagen tussen 8.00 uur en 13.00 uur ook telefonisch contact opnemen met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00, kies in het keuzemenu voor optie 1.