Niemand komt voor zijn of haar plezier naar de afdeling Spoedeisende Hulp (SEH) van het ziekenhuis. Ondanks de omstandigheden waarvoor u hier bent, heten wij u van harte welkom. Onze bedoeling is om op ieder moment
van de dag en elke dag van het jaar de best mogelijke zorg te verlenen aan iedere patiënt.
Aanmelden Spoedeisende Hulp
Bij de receptie van het ziekenhuis worden uw persoonlijke gegevens genoteerd of gecontroleerd. Aan de balie van de Spoedeisende Hulp wordt u vervolgens ingeschreven. Daarbij wordt gevraagd naar uw legitimatiebewijs (geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
Inschatting risico besmetting MRSA of BRMO
Bij het aanmelden controleert de baliemedewerker van de Spoedeisende Hulp of u mogelijk drager bent van de
zogenaamde ziekenhuisbacterie (MRSA). Als u een van de onderstaande vragen met ‘ja’ beantwoordt, meldt dit dan aan de baliemedewerker. U kunt dan drager zijn van de MRSA- of BRMO- bacterie.
- Bent u besmet met MRSA of een andere resistente bacterie?
- Bent u als huisgenoot, partner of verzorgende de afgelopen 2 maanden in contact geweest met iemand
die MRSA-positief is? - Heeft u contact (gehad) met bedrijfsmatig gehouden levende varkens, vleeskalveren of vleeskuikens of
woont u op een bedrijf waar deze dieren worden gehouden? - Bent u de afgelopen 2 maanden in een ander ziekenhuis of in een andere zorginstelling in Nederland opgenomen geweest?
- Komt u met een buitenlands adoptiekind dat korter dan een jaar in Nederland woont?
- Woont u in een instelling voor asielzoekers of hebt u daar de afgelopen 2 maanden gewoond?
- Heeft u het afgelopen jaar in een buitenlands ziekenhuis of buitenlandse zorginstelling een invasieve ingreep ondergaan of was u daar opgenomen?
Wachttijd op de Spoedeisende Hulp
We streven ernaar iedereen zo snel mogelijk te helpen. Indeling naar urgentie (triage) geeft ons handvatten om
de meest zieke mensen eerst te helpen. We rekenen op uw begrip als u ziet dat iemand die later binnenkomt
eerder dan u wordt geholpen. De wachttijd wordt, ook wanneer u eenmaal onder behandeling bent, naast urgentie bepaald door:
- bloedonderzoek – het duurt ongeveer een uur voordat uitslagen bekend zijn
- het maken van een röntgenfoto door een medewerker van de afdeling Radiologie
- wachttijd voor aanvullende onderzoek, bijvoorbeeld een echo of CT-scan
- drukte op de Spoedeisende Hulp
- beschikbaarheid van een arts
- beschikbaarheid van een behandelruimte
- drukte op andere afdelingen in het ziekenhuis
- het tijdstip van binnenkomst
- een spoedgeval elders in het ziekenhuis
- of u een kind of volwassene bent – kinderen krijgen voorrang op volwassenen
Wij informeren u over de tijd die u moet wachten. Als uw wachttijd langer is dan aangegeven, vragen wij u dit aan ons te melden.
Uw behandelteam
Op de Spoedeisende Hulp van Adrz wordt uw behandelteam gevormd door onder andere verpleegkundigen, artsen, artsen niet in opleiding tot specialist (ANIOS) en coassistenten. Tijdens uw aanwezigheid op onze afdeling kunt u met allen te maken krijgen. Heeft u bezwaar tegen het feit dat u onderzocht wordt door een coassistent? Laat het ons weten.
Iedereen die aan uw bed komt stelt zich persoonlijk aan u voor en legt u uit wat hij precies komt doen. Als iemand dit vergeten, helpt u diegene hier dan aan herinneren?
Nuchter blijven
Het kan zijn dat u niets meer mag eten en drinken tot bekend is hoe uw klachten behandeld kunnen worden.
Urineonderzoek
Als u buikklachten heeft, kan urineonderzoek nodig zijn. Is hier niet naar gevraagd en twijfelt u? Vraag het dan aan de verpleegkundige.
Familie en begeleiders
Er mogen 2 familieleden of begeleiders mee naar de behandelkamer. Bij kinderen is het wenselijk dat een
ouder of verzorger aanwezig is. Andere familieleden of begeleiders kunnen wachten in de wachtkamer. Tijdens
het onderzoek of de behandeling kan de arts of verpleegkundige de begeleider vragen naar de wachtkamer te gaan. Ouders van kleine kinderen mogen altijd bij hun kind blijven. In de familiekamer op de SEH staat een koffie- en theeautomaat waar u gratis gebruik van kunt maken.
Privacy patiënten
In verband met de privacy van patiënten verzoeken wij u om op de Spoedeisende Hulp niet onnodig over de gang te lopen en niet op de gang te wachten.
Opname of naar huis
Als u na beoordeling en behandeling op de Spoedeisende Hulp wordt opgenomen, wordt u zo spoedig mogelijk door een medewerker van de verpleegafdeling opgehaald. Familie of begeleiding kan met u meelopen naar de
afdeling. Wanneer u naar huis mag, krijgt u indien nodig een vervolgafspraak mee. Het kan zijn dat deze afspraak niet direct gemaakt kan worden. U wordt dan de volgende dag gebeld door de secretaresse van de betreffende polikliniek.
Zorgverzekering en eigen risico
Het ziekenhuis dient de rekening rechtstreeks in bij uw zorgverzekeraar. Als ons ziekenhuis met deze zorgverzekeraar een contract heeft, wordt de zorg vergoed door de zorgverzekeraar. De meeste zorg valt onder de basisverzekering, maar u betaalt wel altijd eerst het eigen risico. Het eigen risico is verplicht voor iedereen van 18 jaar en ouder. Dit betekent dat u in een kalenderjaar altijd de eerste zorgkosten die onder de basisverzekering vallen zelf moet betalen. Naast dit verplichte eigen risico kan het zijn dat u een vrijwillig eigen risico betaalt.
De overheid heeft bepaald dat spoedeisende hulp betaald moet worden uit het eigen risico van uw zorgverzekering. Voor een bezoek aan de huisarts of de huisartsenpost geldt géén eigen risico. Daarom adviseren wij u, als de situatie dit toelaat, om altijd eerst contact op te nemen met uw huisarts of de huisartsenpost. De huisarts kan u indien nodig doorverwijzen naar de spoedeisende hulp of een polikliniek van het ziekenhuis. Dan geldt een eigen risico.
Leren van uw verhaal
Wij willen graag van u en uw aandoening leren. Daarom vragen we u of u bezwaar heeft tegen het gebruik van uw ziekteverhaal, onderzoek, diagnose en behandeling voor een terugkoppeling naar het ambulancepersoneel dat u gebracht heeft en voor onderwijsdoeleinden voor het behandelend team op de Spoedeisende Hulp. Mocht u bezwaar hebben, maak het ons kenbaar. We zorgen er dan voor dat uw gegevens niet worden gebruikt.
Contact
Mocht u naar aanleiding van uw behandeling op onze afdeling nog suggesties of opmerkingen hebben, dan
vernemen wij deze graag van u. Spreek ons direct aan of vul de Tip-Top-Flopkaart in.
Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen of ontstaan er na de behandeling onverhoopt problemen waarover u zich zorgen maakt, dan kunt u bellen naar de Afspraakcentrale van Adrz via 088 125 00 00.
Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan contact op met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00 of via het contactformulier.