Liever post digitaal ontvangen? Bekijk hier de instructie!

Deze folder geeft u meer informatie over proactieve zorgplanning. Het is goed u te realiseren dat de situatie voor u persoonlijk anders kan zijn dan beschreven.

Proactieve (vroegtijdige) zorgplanning.

Deze folders is bestemd om u goed voor te bereiden op de zorg die u in de toekomst wil ontvangen. Via uw behandelaar heeft u een uitnodiging gekregen om in gesprek te gaan over uw behandelwensen, behandelmogelijkheden, behandelbeperkingen en het levenseinde. In deze folder lichten wij toe wat dit gesprek inhoudt en waarom dit belangrijk is.

Nadenken over (toekomstige) behandelkeuzes

Wij vinden het belangrijk om met u in gesprek te gaan over de wensen en doelen van uw zorg en het levenseinde. In dit gesprek kan u aangeven wat voor u belangrijk is en kunnen wij aangeven wat hierin medisch mogelijk is.

Praten over het levenseinde is niet makkelijk. Toch is het heel belangrijk om op tijd met uw behandelaar te praten over uw wensen en verwachtingen rondom uw levenseinde. Ook als u vertrouwt op familie, geloof of genezing. Zo zorgt u ervoor dat u in het laatste deel van uw leven de zorg krijgt die bij u past. Wanneer u er (nog) niet aan toe bent om over bepaalde onderwerpen te praten, wordt dit gerespecteerd. Laat dit u niet tegenhouden om in gesprek te gaan.

Door op tijd in gesprek te gaan is er genoeg energie, rust en tijd om na te denken over wat komen gaat. Hiermee voorkomt u dat er later beslissingen worden genomen waar u niet over heeft kunnen nadenken of kunnen praten met uw naasten. Of dat uw naasten in een acute situatie de beslissing voor u moeten nemen. Vroegtijdig uw wensen vastleggen geeft rust en verminderd eventuele angst.

Voorbereiding op het gesprek

Voor het gesprek kan u alvast nadenken over:

  • Wat vindt u belangrijk in het leven?
  • Wat betekent kwaliteit van leven voor u?
  • Wat zijn uw wensen over eventuele behandelingen?
  • Wat zijn uw wensen rondom uw levenseinde?

Wij gaan graag met u in gesprek over welke wensen medisch gezien mogelijk zijn maar ook welke wensen misschien niet meer zinvol zijn. Het is fijn als u iemand meeneemt naar het gesprek.

Het kan zijn dat uw behandelaar ook een digitale vragenlijst heeft verstuurd naar uw patiëntendossier (Mijn.adrz.nl), deze kunt u dan voor de afspraak invullen. Schrijf de vragen of onderwerpen die u tijdens het gesprek wil bespreken op.

Wilsverklaring

Een wilsverklaring is een document waarin uw wensen staan rondom uw behandeling en levenseinde. Denk hierbij aan afzien of staken van een behandeling, wel of niet reanimeren of wel of niet opgenomen worden op een Intensive Care. Zie voor meer informatie ook de website van de Patiëntenfederatie (Wat is een wilsverklaring? (patientenfederatie.nl)) .

Het proactieve zorgplanningsgesprek

Het gesprek zal plaats vinden met uw casemanager (aanspreekpunt) en een behandelaar. Deze behandelaar is mogelijk een ander persoon dan uw eigen behandelaar. Het gesprek duurt ongeveer een uur.

  • Onderwerpen die we gaan bespreken: Hoe staat u in het leven?
  • Wie en/of wat zijn belangrijk voor u?
  • Wat is kwaliteit van leven voor u?
  • Waar maakt u zich zorgen over?
  • Denkt u wel eens na over uw levenseinde?

De behandelwensen en eventuele behandelbeperkingen worden vastgelegd in het medisch dossier. Na afloop van het gesprek ontvangt u een brief met hierin het verslag van het gesprek en de gemaakte afspraken. Ook de huisarts ontvangt dit verslag. Als u het verslag ondertekend, wordt dit gebruikt als uw wilsverklaring.

Het gesprek is eenmalig maar naar aanleiding van het gesprek kunnen er andere zorgverleners in consult gevraagd worden zoals maatschappelijk werk, psycholoog en de diëtiste.

Wat gebeurt er na het gesprek?

Uw behandelaar zal ernaar streven om uw gemaakte afspraken iedere drie maanden opnieuw met u te bespreken of vaker indien nodig. Wanneer er wijzigingen nodig zijn en/of uw wensen veranderen, kan er altijd contact opgenomen worden met uw behandelaar. Gemaakte afspraken kunnen altijd weer aangepast worden.

Contact

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, dan kunt u bellen naar de afdeling Oncologie via 088 125 45 10 (Goes) of 088 125 52 73 (Vlissingen). Buiten werktijden kunt u bellen naar de verpleegafdeling Oncologie via 088 125 44 57.

Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan contact op met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00 of via het contactformulier.