Adrz

Deze folder geeft u informatie over pijnbestrijding met een PCIA-pomp. Het is goed u te realiseren dat de situatie voor u persoonlijk anders kan zijn dan beschreven.

Pijnbestrijding PCIA-pomp

Het is na een behandeling of operatie belangrijk dat u zo min mogelijk pijn ervaart. Want met minder pijn voelt u zich prettiger, wat bijdraagt aan uw herstel. Pijn mag u dan ook niet belemmeren om te verliggen, uit bed te komen of te hoesten. Geef het duidelijk aan als u pijn ervaart. Hoe langer u wacht met het bespreekbaar maken van de pijn en eventuele bijwerkingen, hoe moeilijker het wordt ze te beheersen.

Medicijnen tegen de pijn

U krijgt van de verpleegkundige medicijnen tegen de pijn (bijvoorbeeld paracetamol). U krijgt deze medicijnen op vaste tijden. U moet de medicijnen direct innemen. Naast medicijnen krijg u een pijnpomp. De combinatie van medicijnen en pomp zorgt ervoor dat u de beste pijnbestrijding krijgt met zo min mogelijk bijwerkingen.

De pijnpomp

Op de uitslaapkamer (recovery) wordt een pijnpomp bij u aangesloten via het infuus. Dit heet een PCIA-pomp. Met deze pomp kunt u uzelf extra medicijnen geven tegen de pijn. De pijnpomp dient niet uit zichzelf medicijnen toe. Dit gebeurt alleen als u op de bolusknop drukt (zie afbeelding).

Ervaart u pijn? Druk dan op de ‘bolusknop’ om pijnmedicatie te krijgen via de pomp. U merkt dan dat de pijn na korte tijd afneemt. Neemt de pijn onvoldoende af? Dan drukt u opnieuw op de bolusknop. De pomp is voorzien van veiligheidsinstellingen zodat u uzelf niet te veel medicijnen tegen de pijn kunt geven – tenzij u drukt als u helemaal geen pijn ervaart.

U bent de enige die op de bolusknop mag drukken.

Complicaties en bijwerkingen

Door het gebruik van de pijnpomp kunnen bijwerkingen optreden. Denk aan:

  • Slaperigheid
  • Misselijkheid en braken
  • Jeuk

Als u één van deze bijwerkingen heeft, dan moet u dit melden aan uw verpleegkundige, pijnmedewerker of arts.

Contact

Heeft u na het lezen van de folder nog vragen of ontstaan er na de behandeling onverhoopt problemen, neem dan contact op met uw behandelend arts.

Als u de afdeling niet kunt bereiken, kunt u bellen naar de Receptie van Adrz via 088 125 00 00.

Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan contact op via het contactformulier. Deze wordt vaak dezelfde werkdag nog in behandeling genomen. U kunt op werkdagen tussen 8.00 uur en 13.00 uur ook telefonisch contact opnemen met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00, kies in het keuzemenu voor optie 1.