Omdat we eerder dit jaar uitsluitend spoed en semi-spoed patiënten hebben gezien op onze locaties en veel afspraken zijn opgeschoven, verzet of telefonisch zijn afgehandeld, zijn er veel patiënten waarvoor opnieuw een afspraak moet worden gepland. Om dit zo snel en zorgvuldig mogelijk te doen, is onze Afspraakcentrale twee weken lang alleen in de ochtend geopend voor inkomend telefoonverkeer.
Sjanie van Holten is als waarnemend Bedrijfskundig Manager verantwoordelijk voor de Afspraakcentrale: “Sinds we weer voorzichtig onze reguliere zorg hebben opgeschaald, merken we dat veel mensen zich afvragen wanneer ze bij ons terecht kunnen. We hebben mensen gevraagd ons niet te bellen; zodra we de afspraak hebben gepland, nemen we contact op. Dat blijkt toch lastig. Onze telefoon staat roodgloeiend, waardoor wij alsnog niet toekomen aan het daadwerkelijk plannen van de afspraken. Daarom hebben we besloten om een heel andere aanpak te kiezen en twee weken alleen in de ochtend bereikbaar te zijn.”
Sjanie: “In de zomer krijgen we sowieso minder telefoontjes, dus dit leek ons een goed moment. Als we dit niet doen, blijven we nog maanden achter de feiten aanlopen. Op deze manier kunnen we in twee weken veel mensen inplannen. Overigens kunnen we in twee weken niet onze hele wachtlijst wegwerken. We zorgen ervoor dat we de achterstand die we door corona hebben opgelopen, weer inlopen. Dat betekent dat er na deze inhaalslag nog steeds mensen op de wachtlijst staan bij verschillende specialismen. We kunnen maar een bepaalde periode vooruitplannen. Bij het plannen kijken we goed naar hoe lang iemand wacht en welk soort klachten iemand heeft. Als we na deze twee weken nog geen contact hebben opgenomen, dan doen we dat zo snel mogelijk. We vragen iedereen nogmaals ons niet te bellen. Wij nemen contact op.”