Wat is kalium?
Kalium is een mineraal dat in vrijwel alle voedingsmiddelen voorkomt. Het is belangrijk dat u voldoende kalium binnenkrijgt. Kalium heeft namelijk een belangrijke functie bij onder andere de geleiding van zenuwprikkels. Als de nieren normaal functioneren, plast u het kalium dat u met de voeding binnenkrijgt, weer uit.
Hoeveel hebt u per dag nodig?
In vrijwel alle voedingsmiddelen zit kalium. In Nederland gebruiken we per persoon gemiddeld vier tot zes gram kalium (4000 tot 6000 mg) per dag.
In welke voedingsmiddelen komt kalium voor
Veel kalium: aardappelen, groenten (vooral in tomaten), fruit (met name banaan, kersen, suikermeloen, rode bessen), vruchtensappen, gedroogde vruchten, koffie, melkproducten, appelstroop, chocolade, noten, peulvruchten zoals witte/bruine bonen, kapucijners en linzen en natriumarme dieetproducten met toegevoegd dieetzout.
Weinig kalium: thee, rijst, deegwaren zoals macaroni, spaghetti, frisdrank (met uitzondering van rivella), kaas, (dieet)margarine, roomboter, olie, jam, suiker, honing.
U kunt het kalium in uw voeding verder verhogen door de volgende richtlijnen te volgen:
- Eet voldoende aardappelen. Versgebakken aardappelen en frites bevatten meer kalium dan gekookte aardappelen.
- Eet voldoende groenten. Groenten die veel kalium bevatten zijn: spinazie, postelein, andijvie, spruitjes, champignons, broccoli, tuinbonen, knolselderij, tomaten, peulvruchten (kapucijners, bruine bonen, linzen, witte bonen).
- Kook in weinig water en gebruik zo mogelijk het groentenat voor een sausje. Kalium is namelijk oplosbaar in water. Bij het afgieten verliest u dit water waarin het kalium is opgelost.
- Eet tenminste twee porties fruit per dag. Vers fruit bevat veel kalium, vooral bananen, kiwi’s, avocado, suikermeloen, rode bessen en abrikozen. Fruit kunt u vervangen door vruchtensap. Te denken valt aan sinaasappelsap, appelsap, tweedrank. Ook tomatensap en gedroogd fruit (pruimen, rozijnen, abrikozen) bevatten veel kalium.
Contact
Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen of ontstaan er na de behandeling onverhoopt problemen waarover u zich zorgen maakt, dan kunt u bellen naar Dietetiek via 088 125 00 00 of stuur een e-mail naar dietetiek@adrz.nl. Buiten werktijden kunt u bellen naar de Afspraakcentrale van Adrz via 088 125 00 00. Zij verbinden u door met de betreffende afdeling.
Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan contact op met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00 of via het contactformulier.