Dialyseren is vaak een ingrijpende gebeurtenis. De lichamelijke, psychische en sociale gevolgen kunnen groot zijn. Een maatschappelijk werker kan u helpen tijdens uw behandeling.
Het behandelteam
Het maatschappelijk werk maakt deel uit van het behandelteam. Dit team bestaat uit een arts, een verpleegkundige, een diëtist en een maatschappelijk werker. Door de teambesprekingen blijven de behandelaars op de hoogte van het verloop van uw ziekteproces. Het team denkt en adviseert mee bij gezamenlijke beslissingen ten aanzien van uw behandeling.
Wanneer kunt u een beroep doen op de maatschappelijk werker?
Emotionele problemen
De maatschappelijk werker kan u helpen bij het verhelderen van uw gevoelens en problemen. Het is voor u makkelijker om met uw ziekte om te gaan, als u uw gevoelens en problemen kunt verduidelijken. De maatschappelijk werker is er voor u bij:
- Gevoelens van angst, onzekerheid, verdriet, woede en eenzaamheid.
- Problemen in relaties.
- Omgaan met veranderingen in de leefsituatie, zoals het verlies van werk.
- Begeleiding bij het verwerken en accepteren van de behandeling.
Praktische problemen
De maatschappelijk werker gaat ervan uit dat u goed in staat bent uw eigen zaken te beheren. Wij kunnen u adviseren en zo nodig bemiddelen bij instellingen en voorzieningen. De maatschappelijk werker helpt onder andere bij:
- Inkomen.
- Huisvesting.
- Instanties voor thuiszorg, verzorging-, en verpleeghuisinstellingen.
- Verlies van werk, moeilijkheden met uw werkgever.
- Huisaanpassingen betreffende CAPD- (continue ambulante peritoneale dialyse)/CCPD- (continue cyclische peritoneale dialyse) voorzieningen.
- Het schrijven van een brief of invullen van een formulier.
- Vakantie.
Huisbezoeken
Nadat u gestart bent met de hemodialysebehandeling, komt de maatschappelijk werker binnen veertien dagen bij u langs op de Dialyseafdeling voor een gesprek. Daarna volgt er binnen drie maanden een afspraak voor een huisbezoek. Tijdens het huisbezoek bespreekt de maatschappelijk werker met u de invloed van dialyseren voor u en uw naaste omgeving. Verder bekijkt de maatschappelijk werker wat de mogelijkheden zijn om de kwaliteit van leven zo optimaal mogelijk te houden.
Nadien houdt de maatschappelijk werker contact met u tijdens uw bezoeken aan de afdeling en als het nodig is, kan er nog een huisbezoek gepland worden. U kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen met de maatschappelijk werker of het via uw verpleegkundige of arts laten weten.
Tien meest gestelde vragen aan het maatschappelijk werk
Bij de maatschappelijk werker kunt u met veel vragen terecht, hieronder een aantal vragen die vaak terugkomen.
- Ik moet starten met dialyseren en moet nu driemaal per week met de taxi naar het ziekenhuis. Kunt u dit voor mij regelen?
- Ik moet starten met dialyseren en zie enorm tegen de dialyse op. Ik weet niet goed wat ik kan verwachten en heb er slapeloze nachten van. Ook kan ik niet kiezen of ik peritoneale dialyse (PD) of hemodialyse (HD) moet gaan doen.
- Kunt u mij helpen bij het invullen van formulieren?
- Ik wil graag een scootmobiel/rollator en heb hulp in de huishouding nodig.
- Doordat ik gestart ben met dialyseren is mijn financiële positie veranderd.
- Ik weet nu niet meer hoe ik rond moetkomen.
- Mijn partner/familie begrijpt niet wat dialyseren voor mij betekent en welke invloed dit op mij heeft.
- Ik heb een conflict met mijn verpleegkundige.
- Wat is een DNR-formulier (‘Do not reanimate’)? En een niet-behandelverklaring of een wilsbeschikking?
- Mijn partner is na jaren dialyse overleden. Kan ik nog eens langskomen voor een gesprek of bellen?
Bereikbaarheid maatschappelijk werker
Maatschappelijk werk kunt u bellen via Adrz, 088 125 00 00. Op maandag tot en met donderdag van: 7.45 uur tot en met 16.15 uur. Bij geen gehoor kunt u de secretaresse van de Dialyseafdeling bellen, 088 125 42 69.