Liever post digitaal ontvangen? Bekijk hier de instructie!

Deze folder geeft informatie over uw opname op de afdeling Cardiologie, Eerste Hart Hulp en Hartbewaking. In deze folder vindt u algemene informatie over de afdeling, informatie over de diverse zorgverleners en een globale beschrijving van de dagindeling.

Het team van afdeling Cardiologie heet u van harte welkom op onze afdeling. Wij vinden het belangrijk dat u op de hoogte bent van wat er met u en rondom u gebeurt gedurende uw opnameperiode.

Cardiologie, Eerste Hart Hulp en Hartbewaking

De afdeling Cardiologie (afdeling L) is de verpleegafdeling voor alle cardiologische patiënten. Op de Eerste Hart Hulp vindt de eerste opvang plaats na opname via de Spoedeisende Hulp. Een opname op de Hartbewaking (CCU) is nodig als de hartfunctie extra aandacht of zorg nodig heeft. Opname is vaak het gevolg van een acute hartziekte.

De afdeling Cardiologie heeft vijftien bedden, de EHH zes bedden en de CCU vier bedden. De kamers zijn onderverdeeld in vierpersoonskamers (gemengde verpleging), tweepersoons en eenpersoonskamers. Afhankelijk van uw gezondheidssituatie en de beschikbaarheid van kamers krijgt u een kamer toegewezen. Op uw kamer kunt u gebruikmaken van een nachtkastje en een kledingkast.

Cardiologie

De afdeling Cardiologie is een verpleegafdeling waar patiënten worden opgenomen met klachten of symptomen van het hart. Naar aanleiding van uw klachten heeft uw arts besloten om u op te nemen op afdeling Cardiologie. Afdeling Cardiologie vindt u op de tweede verdieping.

Op afdeling Cardiologie zijn meerdere toiletten en wasruimtes. Iedere kamer is gekoppeld aan één toiletruimte. Dit vanwege hygiënische voorschriften. De verpleegkundige vertelt u van welk toilet u gebruik kunt maken. Aan de buitenzijde van de ruimtes zit een schuifje met de tekst ‘bezet’ of ‘vrij’. Zodra u de ruimte in gebruik neemt zet u het plaatje op ‘bezet’. Bij het verlaten van de ruimte kunt u deze terugzetten naar ‘vrij’. Wij vragen u geen gebruik te maken van het deurslot van deze ruimtes, zodat wij direct de ruimte in kunnen om u zo nodig te helpen.

Bij uw bed vindt u een mobiel systeem waarmee u de verpleegkundige door middel van de rode/+ knop kunt bereiken. Om zoekraken van u persoonlijke bezittingen te voorkomen raden wij u aan deze mee naar huis te (laten) nemen.

Het kan voorkomen dat u tijdens u verblijf van kamer wisselt. Zeker als u op de CCU/EHH opgenomen bent en de acute fase voorbij is kan de opname voortgezet worden op de afdeling Cardiologie. De verpleegkundigen van de hartbewaking zijn speciaal opgeleid om patiënten in complexe behandelsituaties te verplegen.

Medewerkers afdeling Cardiologie

Op afdeling Cardiologie zijn verschillende disciplines werkzaam om u professionele en veilige zorg te kunnen bieden. Op deze pagina vindt u een overzicht van de zorgverleners van de afdeling Cardiologie.

Cardiologen

Tijdens uw opname komt u met verschillende Cardiologen in contact. Zij hebben een digitaal dossier van u waar zij uw gegevens in bijhouden en informatie over uw situatie en voorgeschiedenis kunnen terugvinden.

Uw behandelaar

Eén van de cardiologen is uw behandelaar. De naam van uw behandelaar is op de achterkant van deze folder weergegeven bij ‘Uw behandelaar’. Uw behandelaar is verantwoordelijk voor alle zaken rondom uw behandeling tijdens uw opname en stemt uw behandeling af met de andere zorgverleners en indien nodig met andere specialisten. Uw behandelaar is in de meeste gevallen de cardioloog die dienst had toen u werd opgenomen op de afdeling. Naast uw behandelaar kunt u ook de andere cardiologen tegen komen op de afdeling.

Buiten kantooruren heeft er altijd één van de cardiologen dienst. De verantwoordelijkheid voor het medisch beleid wordt door alle cardiologen gedeeld.

Er wordt dagelijks visite gelopen op de afdeling. Op werkdagen door de verpleegkundig specialist. In het weekend is er één dienstdoende cardioloog die de visite doet. De cardioloog komt langs de verpleegkundigen en bespreekt met hen enkel de bijzonderheden. Indien gewenst of noodzakelijk komt de cardioloog bij u langs. Dit is geen standaardprocedure op afdeling Cardiologie. Op de EHH/CCU komt er dagelijks een cardioloog visite lopen.

Verpleegkundig specialist

Een verpleegkundig specialist is een verpleegkundige die na ervaring binnen een bepaald medisch specialisme een aanvullende masteropleiding heeft gevolgd waarin zij/hij medisch geschoold is om bepaalde taken van de medisch specialist over te nemen. Hierbij kunt u denken aan het afnemen van een medische anamnese (vragen met betrekking tot uw gezondheidssituatie), het verrichten van lichamelijk onderzoek, het interpreteren van diverse onderzoeken en natuurlijk informatieverstrekking aan u als patiënt en/of familie geeft. Op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur bespreekt de verpleegkundige uw gezondheidstoestand met de verpleegkundig specialist. De verpleegkundig specialist komt vervolgens bij u langs om de veranderingen in het beleid met u te bespreken. Dit alles is in overleg met en onder supervisie van de behandelaar. De verpleegkundig specialisten zijn van maandag tot en met vrijdag aanwezig tussen 8.00 en 17.00 uur.

Tijdens uw opname gebeurt er van alles en soms verandert uw medicatiegebruik of wordt een advies tot verandering van levensstijl gegeven. Dit brengt veel vragen met zich mee. De verpleegkundig specialist en/of Cardioloog kunnen u en uw contactpersoon in een gesprek op de hoogte brengen van uw medische situatie. Indien u of uw contactpersoon zo’n gesprek wenst kunnen zij dit aangeven bij de verpleegkundige. Er wordt dan geprobeerd op korte termijn een gesprek in te plannen.

Verpleegkundigen

Tijdens uw verblijf zijn de verpleegkundigen uw aanspreekpunt en zij helpen u waar nodig. Daarnaast zijn zij de spil tussen u en de arts. Om zoveel mogelijk aan de individuele zorgvraag van iedere patiënt tegemoet te komen werken verpleegkundigen patiëntgericht. Elke verpleegkundige krijgt een aantal patiënten toegewezen. Voor u betekent het dat er tijdens iedere dienst een verpleegkundige is die voor u zorgt en bij wie u terecht kunt met al uw vragen. Afhankelijk van de dienst van de verpleegkundigen betekent dit niet dat u elke dag dezelfde verpleegkundige aan uw bed ziet.

De verpleegkundige registreert uw gegevens in het digitale verpleegkundige dossier. Om deze rapportage zo volledig mogelijk te maken is het belangrijk dat u open en eerlijk bent en dat u uw klachten duidelijk aangeeft. De verpleegkundige stelt u daarom tijdens uw verblijf verschillende vragen en sommige vragen worden dagelijks herhaald.

Stagiaires en leerlingen

Binnen Adrz zijn verschillende specialismen werkzaam. Een groot deel van de medewerkers is verpleegkundige, voor deze functie bieden wij ook stageplaatsen aan. Dit zijn stagiaires die de opleiding tot verpleegkundige volgen aan de Hogeschool Zeeland (HZ), Scalda of het Hoornbeeck college. Gedurende de vierjarige opleiding lopen zij ieder jaar een stage in een zorginstelling.

Het is mogelijk dat u als patiënt in aanraking komt met deze stagiaires. Zij ondersteunen in de lichamelijke verzorging, maar ook in de voorbereiding van een onderzoek/behandeling. Deze stagiaires worden begeleid door een verpleegkundige. Stelt u het niet op prijs dat u geholpen wordt door een stagiaire, dan kunt u dat kenbaar maken.

Zorgsupport

De zorgsupportmedewerkers zorgen voor de maaltijden, dranken en eventuele tussenmaaltijden. Zij letten daarbij op uw dieet van thuis of het dieet dat u tijdens uw opname heeft gekregen. Heeft u vragen, opmerkingen of specifieke wensen over de maaltijden of dranken, of wilt u een verandering doorgeven, dan kunt u terecht bij uw verpleegkundige.

Met de i knop op de bel kunt u de voedingsassistente bellen voor koffie, thee of een maaltijd.

Fysiotherapeut

Een fysiotherapeut behandelt patiënten die belemmerd worden bij het bewegen. Dit geldt voor pijnklachten in het bewegingsapparaat, bewegingsbeperkingen, loop- en evenwichtsproblemen, maar ook voor conditionele problematiek.

Als de verpleegkundige (specialist) en/of de arts het noodzakelijk vindt dat u fysiotherapie krijgt wordt hiervoor een aanvraag gedaan. Vervolgens komt de fysiotherapeut bij u langs en bespreekt de hulpvraag en hoe hij/zij u gaat behandelen. Afhankelijk van de aanwezigheid van de fysiotherapeuten en de noodzaak krijgt u één of twee momenten per dag fysiotherapie. Er is een hometrainer op de afdeling; als de Cardioloog of fysiotherapeut toestemming geeft kan u hiervan gebruik maken.

Patiënten die zijn opgenomen kunnen zelf bijdragen aan een beter en sneller herstel. Om patiënten te stimuleren om te bewegen, zijn speciale oefenprogramma’s opgenomen door onze eigen fysiotherapeuten. In de filmpjes laten de fysiotherapeuten oefeningen zien die patiënten in bed, op een stoel of staand mee kunnen doen, zodat ze op elk moment van de dag zelfstandig kunnen bewegen. De oefenprogramma’s zijn drie keer per dag om 10.30, 15.30 en 19.30 uur te zien op het gratis kanaal van de televisies bij het bed.

Diëtist

Als u een verminderde eetlust heeft, bijvoeding gebruikt of de laatste tijd veel en onbedoeld bent afgevallen wordt de diëtist in consult gevraagd. Zij stelt samen met u, de verpleegkundige en de zorgsupportmedewerker een behandelplan op. U krijgt dan bijvoorbeeld dagelijks extra bijvoeding of een tussendoortje.

Overige disciplines

Naast de cardiale klachten of symptomen is het mogelijk dat u andere klachten heeft. Afhankelijk van de aard van deze klachten kan er een andere arts in consult worden gevraagd. Dit kan een longarts zijn als u een longprobleem heeft of een uroloog als u problemen heeft met plassen. De cardioloog blijft uw behandelaar.

Het is mogelijk dat het cardiale probleem is verholpen of is afgerond maar uw andere klachten nog niet. Als dit aan de orde is, wordt de andere arts behandelaar en wordt u mogelijk overgeplaatst naar een andere afdeling. In Adrz werken verder nog verschillende disciplines zoals de WSD-verpleegkundige (wond-stoma-decubitus) en diabetesverpleegkundige. Of u hiermee te maken krijgt, hangt af van uw situatie en uw medische voorgeschiedenis.

Dagindeling

Vroeg in de ochtend maakt de verpleegkundige van de nachtdienst u wakker. Zij meet de bloeddruk, hartslag, temperatuur en zuurstofgehalte in uw bloed. Daarna krijgt u uw ochtendmedicatie, die u bij het ontbijt kunt innemen. Als u medicatie nuchter in moet nemen geeft de verpleegkundige dit aan. Belangrijk is dat u geen mediatie van uzelf inneemt zonder overleg met de verpleegkundige. Alle orale medicatie wordt door de ziekenhuisapotheek verstrekt en krijgt u van een verpleegkundige. In uitzonderlijke gevallen komt het voor dat een medicijn niet op voorraad is en dat de verpleegkundige u vraagt of u het medicijn van uzelf kunt innemen. Daarnaast geldt voor insuline, pufjes, oog- neus- of oordruppels, zalfjes of crèmes en vitaminetabletten de regel dat u deze in eerste instantie van thuis meebrengt. Na het ontbijt bekijkt de verpleegkundige in overleg met u of u hulp nodig heeft met wassen en kleden of dat u dit (deels) zelfstandig kunt. Daarbij streeft de verpleegkundige naar een zo optimaal mogelijke zelfstandigheid. Tijdens uw ziekenhuisopname is het niet nodig dat u overdag nachtkleding draagt. Als uw situatie het toelaat bevelen wij het dragen van dagelijkse kleding van harte aan. De rest van de dag verricht de verpleegkundige werkzaamheden, zoals helpen bij het mobiliseren, afspraken uitwerken, nieuwe opnames uitwerken, ontslagen voorbereiden en vitale functies bewaken. De verpleegkundige is altijd bereikbaar om te helpen bij bijvoorbeeld een toiletbezoek.

Tijd en activiteit:

  • 6.00-7.15 uur: controle van bloeddruk, polsslag, temperatuur en dergelijke. Daarnaast wordt de ochtendmedicatie gedeeld.
  • 7.30-8.00 uur: ontbijt wordt rondgebracht.
  • 7.30 uur aanvang dagdienst.
  • 7.30-7.45 uur: overdracht nachtdienst naar dagdienst.
  • 8.00-11.00 uur: start ochtendzorg waarbij u zo nodig wordt geholpen met de lichaamsverzorging en aansluitend de bedden worden opgemaakt.
  • 9.30-10.30 uur: koffie en thee worden rondgebracht.
  • 9.30-11.30 uur: artsenvisite.
  • 11.30-12.30 uur: middagmaaltijd wordt rondgebracht en middagmedicatie wordt gedeeld.
  • 12.30-13.00 uur: lunchtijd voor personeel.
  • 13.30-15.00 uur: controle van bloeddruk, polsslag, temperatuur en dergelijke en eventueel aanvullende activiteiten naar aanleiding van artsenvisite.
  • 14.00-15.00 uur: koffie en thee worden rondgebracht.
  • 15.15 uur: aanvang avonddienst.
  • 15.15-16.00 uur: overdracht dagdienst naar avonddienst aan bed.
  • 16.30-17.30 uur: medicatie voor bij de avondmaaltijd wordt rondgedeeld.
  • 17.00-18.00 uur: avondmaaltijd wordt rondgebracht.
  • 18.00-18.30 uur: avondmaaltijd voor personeel.
  • 18.30-19.30 uur: controle van bloeddruk, polsslag, temperatuur en dergelijke.
  • 19.00-20.00 uur: koffie en thee wordt rondgebracht.
  • 20.00-22.00 uur: avondronde avondzorg waarbij controle van bloeddruk, polsslag, temperatuur en dergelijke. Medicatie van voor de nacht wordt gedeeld. U wordt geholpen om klaar te maken voor de nacht.
  • 23.15 uur: aanvang nachtdienst.
  • 23.15-23.45 uur: overdracht avonddienst naar nachtdienst.
  • 23.45-6.00 uur: de nachtdienst loopt geregeld bij u binnen en geeft patiëntenzorg waar nodig.

Onderzoek en behandeling

Om duidelijk in kaart te brengen wat er met u aan de hand is en wat de oorzaak is, zijn er verschillende onderzoeken mogelijk. De meest voorkomende onderzoeken op de afdeling Cardiologie leest u hieronder.

Medicijnen

U krijgt uw medicijnen van de verpleegkundige op de daarvoor vastgestelde tijden. Dit kan per persoon en soort medicijn verschillen. Soms zien de medicijnen er anders uit dan u gewend bent of heten zij anders. De werking is echter hetzelfde als van uw eigen medicijnen.

Bloedafname

In overleg met de cardioloog of verpleegkundig specialist wordt afgesproken dat bij u bloed moet worden afgenomen. Er zijn verschillende waarden uit een bloedafname te halen. Zo kan een arts bekijken hoe het met uw nieren en het ijzergehalte in uw bloed is gesteld. Daarnaast zijn er specifieke receptoren die aan de hand van een bloedafname gecontroleerd kunnen worden die samenhangen met cardiale klachten. De cardioloog en/of verpleegkundig specialist bepaalt hoe vaak en wanneer een bloedafname herhaald moet worden.

Electrocardiogram (ECG/hartfilmpje)

Een ECG maakt een grafiek van de elektrische activiteit van het hart. Het hartritme ontstaat door elektrische stroompjes die zich als een golf over het hart bewegen. Deze stroompjes stimuleren de hartspiercellen samen te trekken. Het maken van een ECG duurt slechts enkele minuten en doet geen pijn. Voor het maken van een ECG worden tien elektroden op de huid geplakt: twee op de polsen, twee op de enkels en zes op de borst. De elektroden zijn met het ECG-apparaat verbonden en registreren de elektrische stroompjes die de hartspiercellen laten samentrekken.

De cardioloog kan onder andere de volgende aandoeningen afleiden uit de ECG-grafiek:

  • hartritmestoornissen
  • zuurstofgebrek van de hartspier
  • een acuut hartinfarct
  • een eerder doorgemaakt hartinfarct
  • vergroot hart

Echocardiografie (Echo hart)

Een echo van het hart wordt gemaakt met gebruik van geluidsgolven. Zo kunnen er bewegende beelden van het hart gemaakt worden. De beelden van het hart geven een indruk van:

  • de grootte van de hartkamers
  • de dikte van de hartspier
  • eerdere infarcten
  • de pompfunctie
  • het functioneren van de hartkleppen (lekkage of vernauwing)

De beelden van de vaten geven een indruk van:

  • de bouw, ligging en grootte van de vaten
  • mogelijke afwijkingen aan de vaten
  • snelheid en richting van de bloedstroom

Hartkatheterisatie

Een hartkatheterisatie kan worden verricht als er klachten zijn van pijn op de borst of na een hartinfarct. U krijgt hiervoor zo nodig een aanvullende informatiefolder.

Hartritme in de gaten houden

Het is mogelijk dat de arts bij opname het voorschrift geeft om uw hartritme te observeren. In dit geval worden er vijf stickers met electroden op uw borst geplakt. Hierop worden vervolgens vijf snoertjes aangesloten. Op deze wijze is het mogelijk om uw hartritme te observeren. Met dit kastje kunt u lopen, maar houd er wel rekening mee dat u de afdeling niet kunt verlaten. Dit heeft te maken met het bereik van het kastje. Het materiaal van het kastje is niet waterbestendig, dus u kunt niet douchen. Wilt u toch graag douchen? Geef dit aan bij de verpleegkundige, hij/zij vraagt toestemming aan de arts.

Afhankelijk van uw hartritme beslist de arts of er medicatie dient te worden afgesproken die uw hartritme beïnvloeden. Het voortzetten van het bewaken van het hartritme wordt dagelijks besproken.

Longfoto (thorax)

Thoraxfoto is een medisch onderzoek, waarbij een röntgenfoto van de borstkas wordt gemaakt. Op de foto worden vooral de longen, de hartcontour en de botstructuren afgebeeld.

Overige onderzoeken

Naast bovenstaande onderzoeken is er nog uitgebreider onderzoek mogelijk. Indien de arts bij u aanvullend onderzoek wil verrichten wordt u daarover ingelicht en geïnformeerd.

Behandeling

Aan de hand van de uitslagen van alle onderzoeken geeft de cardioloog een advies tot behandeling. Iedere vrijdagmiddag vindt een hartteam bespreking plaats. Hier worden patiënten besproken, die eventueel een behandeling, ingreep of operatie moeten ondergaan. Bij deze bespreking zijn de cardiologen en verpleegkundig specialisten van Adrz en een cardiochirurg van (de ene week) Universitair Ziekenhuis Antwerpen en (de andere week) Amphia Ziekenhuis Breda aanwezig. Beide ziekenhuizen zijn een onderdeel van de samenwerking met Adrz en in geval van ingreep of operatie wordt met u besproken naar welk ziekenhuis u gaat. Adrz werkt ook samen met het ZorgSaam ziekenhuis in Terneuzen waar dotterprocedures plaatsvinden. Op de afdeling hangt een folderrek met aanvullende informatie.

Bezoek

De bezoektijden voor de afdeling Cardiologie, CCU en EHH zijn van 14.00 tot 15.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur. Er mogen twee bezoekers per patiënt langskomen.

Er mogen maximaal twee bezoekers per patiënt aanwezig zijn. Het komt voor dat er meer bezoek komt, misschien niet bij u maar bij uw medepatiënt. U kunt dit altijd melden bij het verpleegkundig personeel. Zij kunnen het bezoek in dat geval op de regels wijzen. Op de afdeling Cardiologie is geen familiekamer aanwezig. Als u toestemming heeft om de afdeling te verlaten kunt u eventueel met uw bezoek naar het restaurant op de begane grond (geef dit altijd door aan de verpleegkundige). Er zijn wel momenten dat er door een verpleegkundige aan uw bezoek wordt gevraagd even de kamer te verlaten. Dit kan zijn als de arts langs u en uw medepatiënt gaat. Wilt u dat uw eigen bezoek aanwezig is als de arts langskomt, is dit geen probleem. In verband met de privacy van de andere patiënten wordt uw bezoek gevraagd daarna alsnog de kamer te verlaten. Tijdens uw opname is het mogelijk dat er verschillende onderzoeken plaatsvinden. Voor sommige onderzoeken is het tijdstip kort van tevoren bekend. Hierdoor kan het voorkomen dat uw bezoek net aankomt als u voor een onderzoek weggaat. In dat geval wordt gevraagd aan uw bezoek te wachten tot u terug bent of op een later moment terug te komen. Bezoek kan koffie en/of thee halen bij de automaat bij de liften of in de ruimte bij aanvang van de afdeling.

Contactpersoon

Uw contactpersoon mag altijd contact opnemen met de afdeling om informatie te vragen. Overige familie, vrienden of kennissen mogen ook contact opnemen met de afdeling, maar zij worden door de verpleegkundige niet geïnformeerd over uw situatie. Als zij toch graag informatie willen over uw situatie worden zij naar u of uw contactpersoon verwezen. Voor telefonische vragen kan uw contactpersoon contact opnemen met de verpleegkundige, bij voorkeur na 11.30 uur, omdat dan de artsenvisite heeft plaatsgevonden. Daarnaast is het voor de verpleegkundigen fijn als zij tijdens de overdracht tussen 7.30 en 7.45 uur en 15.15 en 16.00 uur niet telefonisch worden gestoord. Telefoonnummers ziet u staan op de eerste pagina van deze folder.

Cameratoezicht

Op de eenpersoons patiëntenkamers zijn camera’s aanwezig. Deze registreren beeld, maar nemen geen beelden op. Camera’s zijn er om de patiëntveiligheid te kunnen waarborgen. Indien gewenst wordt de camera gebruikt, maar omwille van de privacy kan dit niet zonder uw toestemming.

Reanimatiebeleid

In het ziekenhuis wordt voor iedere patiënt een reanimatiebeleid opgesteld. Reanimeren is een poging tot herstel van de bloedsomloop en de ademhaling, als deze levensbedreigend verstoord zijn. Een reanimatie is een ingrijpende gebeurtenis die slechts een kleine kans van slagen heeft. Soms slaagt de reanimatie gedeeltelijk. Dat wil zeggen dat het hart wel weer gaat kloppen en de ademhaling op gang komt, maar dat de patiënt niet meer bij bewustzijn komt. Ook kan het zijn dat een gedeelte van de hersenen door zuurstoftekort niet meer goed functioneert. Een reanimatie heeft daarom niet altijd het gewenste resultaat. Er zijn drie mogelijke keuzes:

  • U wilt niet gereanimeerd worden. U laat uw Cardioloog weten niet gereanimeerd te willen worden. De Cardioloog zal zich ervan overtuigen dat u de consequenties van dit besluit overziet en uw wens respecteren.
  • U wilt wel gereanimeerd worden. Wanneer u wel gereanimeerd wilt worden, zal de cardioloog aan uw wens gehoor geven, tenzij uw situatie medisch gezien ernstig en uitzichtloos is.
  • De cardioloog beslist dat reanimatie om medische redenen niet zinvol is. Een arts die besluit dat reanimatie niet zinvol is, moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Dit is wettelijk geregeld. Een van die voorwaarden is dat de arts dit besluit bespreekt met de patiënt. Indien de patiënt hiertoe niet (meer) in staat is, dient de arts dit te bespreken met de wettelijke vertegenwoordiger.

Als u (in overleg met de cardioloog en uw naasten) kiest voor een niet reanimatie beleid betekent dit niet dat u geen optimale zorg meer krijgt. De zorg blijft gelijk ondanks uw keuze tot wel of niet reanimeren.

Ontslag

Het moment van ontslag uit het ziekenhuis wordt in overleg met u, de verpleegkundige en de verpleegkundig specialist/cardioloog besloten. We streven ernaar dat u één tot twee dagen van tevoren weet wanneer u met ontslag mag. Als uw ontslag bekend is moet u er rekening mee houden dat u pas na een aantal uur het ziekenhuis kunt verlaten in verband met het in orde maken van papieren.

Transferverpleegkundige

Op het moment dat u van de verpleegkundig specialist/cardioloog hoort dat u met ontslag mag betekent dit niet automatisch dat u in staat bent voor uzelf te zorgen. Soms is er extra zorg in de thuissituatie nodig of is een (tijdelijke) opname in een verpleeg- of verzorgingshuis noodzakelijk. Een transferverpleegkundige zorgt ervoor dat de overgang (transfer) van de verpleegkundige zorg in het ziekenhuis naar de thuissituatie of de (tijdelijke) opname goed verloopt. De transferverpleegkundige kan u informatie verstrekken over:

  • de mogelijkheden die thuiszorg kan bieden zoals persoonlijke verzorging
  • de mogelijkheden van een tijdelijke of een blijvende opname in een verzorgingshuis of een verpleeghuis
  • de mogelijkheden van een tijdelijke opname in een zorgpension of zorgboulevard
  • de mogelijkheden van een tijdelijke opname in een revalidatie instelling
  • de aanschaf van verpleegartikelen of hulpmiddelen
  • maaltijdvoorzieningen voor thuis
  • personenalarmering
  • dagbehandeling

De transferverpleegkundige bespreekt tijdens uw opname uw zorgvraag. Uw zorgvraag wordt volgens de wet- en regelgeving beoordeeld en afgehandeld. Als tijdens het gesprek blijkt dat de zorgvraag valt onder de Algemene Wet Bijzonder Ziektekosten (AWBZ), is er een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling (CIZ).

Als blijkt dat de zorgvraag ligt op het gebied van de huishoudelijke ondersteuning wordt u doorverwezen naar het zorgloket van de gemeente waar u woont. We proberen altijd tijdig een transfergesprek te regelen en meestal uw contactpersoon hierbij te betrekken. Het kan voorkomen dat er een transfergesprek plaatsvindt op dezelfde dag als uw ontslag.

Hartfalenverpleegkundige en cardiovasculaire nazorg

In overleg met de cardioloog en/of verpleegkundig specialist wordt u aangemeld bij de hartfalenverpleegkundige of de cardiovasculaire nazorg, afhankelijk van de bij u gestelde diagnose. Zij spelen een belangrijke rol bij de psychosociale zorg bij patiënten met hartfalen en hart-vaat problemen. Zij denkt met u mee, geeft u advies en helpt u om goede vragen te stellen aan de arts. Zij kunnen mogelijk niet al uw vragen zelf beantwoorden maar kunnen u wel verder helpen als u vragen heeft.

Tevens bieden zij steun bij de emotionele verwerking en bij het omgaan met hartfalen en hart-vaat problemen in uw sociale omgeving. Samen met de hartfalenverpleegkundige of de verpleegkundigen van de cardiovasculaire nazorgpoli bespreekt u of de behandeling voldoende is en wat de volgende stappen zijn. De cardioloog blijft eindverantwoordelijk voor de behandeling.

Bij ontslag krijgt u een polikliniekafspraak bij de hartfalenverpleegkundige of de cardiovasculaire nazorg als de verpleegkundig specialist/cardioloog dit nodig vindt. De afspraakbevestiging krijgt u in de meeste gevallen thuisgestuurd.

Polikliniekcontrole

Als u met ontslag gaat, krijgt u een controle-afspraak bij een cardioloog. In de meeste gevallen is dit binnen zes tot acht weken na ontslag uit het ziekenhuis. Daarbij wordt er rekening mee gehouden dat u op controle kunt bij uw eigen cardioloog. De afspraak krijgt u binnen twee weken thuisgestuurd. Als er tijdens uw opname ook andere artsen betrokken geweest bij uw behandeling, dan is het mogelijk dat u ook voor deze artsen een controle-afspraak krijgt.

Papieren bij ontslag

Tijdens uw opname is het mogelijk dat er medicatie gewijzigd is. Het kan zijn dat er medicatie bijgekomen is of gestopt, of dat de hoeveelheid van het medicijn is gewijzigd. Bij ontslag uit het ziekenhuis krijgt u daarom een medicatielijst mee met daarop alle medicatie die u moet gebruiken. Op deze lijst ziet u de naam van het medicijn, het aantal milligram, tijdstip van inname en het aantal stuks dat u moet innemen. Het is belangrijk dat u zich aan de lijst houdt en geen aanvullende medicatie (zonder overleg met de cardioloog of huisarts) inneemt. Naast uw medicatielijst krijgt u een recept mee voor de nieuwe medicatie. Dit recept geeft u af bij uw apotheek om uw medicatie te ontvangen. Adrz geeft geen medicatie mee bij ontslag.

Haal de medicijnen bij uw eigen apotheek op. Als uw apotheek niet meer open is, kunt u bij de Zeeuwse Apotheek op het Stationspark (achter het station in Goes) uw medicijnen ophalen, dit is een

24-uurs apotheek. Verder krijgt u zo nodig informatie over vervolgafspraken of onderzoeken mee. Uw huisarts wordt via een digitale brief ingelicht over uw gezondheidssituatie en de ziekenhuisopname. Als u thuiszorg ontvangt na ontslag of naar een (tijdelijke) opname elders gaat geeft de verpleegkundige een verpleegkundige overdracht aan u mee. Deze kunt u aan de zorgverlener, die u de zorg na ontslag aanbiedt, overhandigen.

De Trombosedienst

Mogelijk heeft u na ontslag tabletjes tegen de stolling van het bloed. Tabletjes die afhankelijk van een bloedwaarde per dag worden bepaald in aantal. De Trombosedienst is hierin het aanspreekpunt. Bij ontslag worden uw gegevens m.b.t. de Trombosedienst digitaal verstuurd naar de Trombosedienst. Zij nemen telefonisch contact met u op en spreken met u af wanneer en waar de bloedafname plaatsvindt. In sommige gevallen komt de trombosedienst bij u thuis. Afhankelijk van deze waarde krijgt u een lijstje thuisgestuurd met daarop het aantal tabletten dat u per dag moet innemen. De Trombosedienst spreekt vervolgens met u af hoe vaak de bloedwaarde gecontroleerd moet worden en of dit bij u thuis gebeurt of dat u naar een centraal punt bij u in de buurt komt. Naast het bepalen van het aantal tabletten informeert de Trombosedienst u ook over de soort antistollingsmedicatie.

Vervoer na ziekenhuisontslag

Als er een medische noodzaak is voor liggend vervoer, wordt vanuit het ziekenhuis een ambulance geregeld. Als deze noodzaak er niet is, bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van vervoer. De verpleegkundige neemt contact op met uw contactpersoon om te vertellen dat u met ontslag mag en vraagt of zij vervoer kan regelen. Als u zelf belt naar uw contactpersoon, laat u dit aan de verpleegkundige weten.

Wij hopen dat u uw verblijf op onze afdeling als positief heeft ervaren. Heeft u nog vragen, dan kunt u deze altijd stellen aan een van de verpleegkundigen.

Tip-Top-Flop kaart

In Adrz staat u centraal. Wij zijn dan ook benieuwd naar uw ervaring op onze afdeling, zodat wij onze zorg verder kunnen verbeteren. Deze kaart vindt u in uw PIM map die u bij opname heeft gekregen. U kunt deze kaart invullen en achterlaten in de Tip-Top-Flop brievenbus op de afdeling. Deze witte brievenbus vindt u voor de klapdeuren als u de afdeling verlaat aan uw linkerhand. Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

Contact

Voor vragen over de inhoud van deze folder of vragen wat betreft de patiënt die op afdeling L verblijft, kunt u terecht bij de verpleegkundigen van de afdeling Cardiologie. Zij zijn te vinden in het kantoor (bij binnenkomst op afdeling L gelijk rechts). De desk met de monitoren behoort tot de afdeling CCU/hartbewaking. Zij kunnen u informatie geven over de patiënt die op de CCU/EHH opgenomen is.

  • Telefoonnummer afdeling Cardiologie:
    088 125 47 00
  • Telefoonnummer afdeling EHH
    088 125 46 50
  • Telefoonnummer afdeling CCU
    088 125 47 75

Uw behandelaar

□ I. Aksoy

□ C. Gürlek

□ H.A.M van Kesteren

□ R.N. Denham

□ F. Basar

□ J.G.J. Milhous

□ M. Holl

□ K. Masdjedi

□ M.E. Lemmert

Overig: