Zorg na een ziekenhuisopname
Tijdens uw opname komt er een moment dat uw behandelend arts u vertelt dat de behandeling in het ziekenhuis is afgerond. Dit betekent niet altijd dat u in staat bent om voor uzelf te zorgen. Soms is extra zorg in de thuissituatie nodig of is een (tijdelijke) opname in een verpleeg- of verzorgingshuis noodzakelijk.
Als uw arts heeft vastgesteld dat u niet langer in het ziekenhuis hoeft te blijven en u in aanmerking komt voor (tijdelijke) opname in een verpleeg- of verzorgingstehuis, wordt u overgeplaatst naar die instelling waar er als eerste een plaats beschikbaar wordt gesteld. Het kan voorkomen dat deze plaats buiten de regio valt waar u voor uw ziekenhuisopname woonachtig was. U kunt bij de instelling van plaatsing aangeven dat u voorkeur heeft voor een andere instelling en/of verblijfslocatie. De instelling zal dan samen met u en/of uw contactpersoon in gesprek gaan of hiertoe mogelijkheden zijn.
Wat de transferverpleegkundige voor u kan betekenen
Informatie verstrekken over:
- De mogelijkheden die de thuiszorg kan bieden, zoals huishoudelijke verzorging, persoonlijke verzorging, wijkverpleging, gebruik van verpleegartikelen en hulpmiddelen.
- De mogelijkheden van een zorghotel, tijdelijke of blijvende opname in een verzorgingshuis of een verpleeghuis.
- Maaltijdvoorziening thuis
- Personenalarmering
- Dagbehandeling of dagverzorging
Verwijzen, bemiddelen en organiseren
De transferverpleegkundige bespreekt tijdens de opname met u uw zorgvraag. Uw zorgvraag wordt volgens de wet- en regelgeving beoordeeld en afgehandeld. Als tijdens het gesprek blijkt dat de zorgvraag valt onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (WLZ), is een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).
Als blijkt dat de zorgvraag ligt op het gebied van de huishoudelijke ondersteuning, wordt u verwezen naar het zorgloket van de gemeente waarin in u woont. Als u een indicatiebesluit heeft voor zorg, regelt de transferverpleegkundige met de zorgaanbieder dat de zorg geregeld is voordat u met ontslag gaat. U mag een voorkeur uitspreken voor een zorgaanbieder, maar zo nodig wordt er door de transferverpleegkundige een second best oplossing gezocht.
Vervoer na ziekenhuisontslag
Als er een medische noodzaak is voor liggend vervoer, wordt vanuit het ziekenhuis een ambulance geregeld. Als deze noodzaak er niet is, bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van het vervoer. De afdelingsverpleegkundige kan u adviseren wat de meest comfortabele vorm van vervoer is. De transferverpleegkundige speelt geen rol in het regelen van het vervoer.
Contact
Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, dan kunt u bellen naar de transferverpleegkundigen via 088 125 40 27 of stuur een e-mail naar transfer@adrz.nl.
De transferverpleegkundigen zijn bereikbaar op:
- maandag tot en met vrijdag: 8.30-17.00 uur
- zaterdag en zondag: 9.30–13.30 uur
De transferverpleegkundigen
- Bosselaar
- Daamen
- van Dorst
- van Houwelingen
- Kopmels
- Lamper
- Maenhout
- Mir
- van Moolenbroek
- Peeters
- Pelster
- van der Velden
Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan contact op met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00 of via het contactformulier.