Adrz

Uitkomsten Patiëntenpanel Adrz middelenonderzoek

Middelenonderzoek: huis-aan-huispagina Adrz goed gelezen

Begin 2025 hebben we de leden van ons patiëntenpanel gevraagd naar hun mening over onze communicatiemiddelen. Met die middelen willen we bewoners en gasten van Zeeland informeren over wat er allemaal binnen het ziekenhuis gebeurt. Om te weten of de middelen goed gebruikt worden en of de inhoud aansluit bij de verwachtingen van de lezer, kijker of luisteraar hebben we onderzoek gedaan. 132 mensen hebben de enquête volledig ingevuld. 26 mensen zijn gestopt na de demografische vragen.

Resultaten

  • De huis-aan-huisbladen scoren het hoogst. Ruim 70% van de panelleden is daar een uiting van Adrz tegengekomen.
  • 70 % van de panelleden geven aan dat ze in 2024 Adrz voorbij hebben zien komen in de media. 30% heeft niets voorbij zien komen.
  • De podcast is door ongeveer veertig mensen beluisterd. Deze beoordelen de onderwerpen als goed.
  • 59 panelleden hebben de bedrijfsvideo over Adrz bekeken. De helft daarvan vond de inhoud van de video duidelijk en zou de video aanbevelen.
  • 80% van de panelleden geven aan dat hun gevoel over Adrz niet is veranderd door de communicatiemiddelen.
  • De woorden die de panelleden het best bij Adrz vinden passen zijn: betrouwbaar, prima, goed, degelijk.

Aanbevelingen

  • Meer verhalen van patiënten en medewerkers
    Er is meerdere keren aangegeven dat het prettig is om verhalen te lezen van patiënten en medewerkers uit het ziekenhuis.
  • Meer verhalen over innovatie, toekomst en duurzaamheid
    Panelleden geven aan meer informatie te willen krijgen over innovatie, de toekomst en duurzaamheid in het ziekenhuis. Vooral het onderwerp nieuwbouw wordt vaak genoemd.
  • Vaker verschijnen in huis-aan-huisbladen
    Uit dit onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat onze uiting in de huis-aan-huisbladen goed ontvangen worden. Vorig jaar kwamen we nog maar twee keer uit, vanaf dit jaar verschijnen we vier keer per jaar.
  • Meer op social media en geen podcast
    Ondanks de hogere leeftijd van de deelnemers, blijkt dat onze berichten op social mediakanalen hoog worden gewaardeerd. We willen deze kanalen nog intensiever gaan inzetten. Weinig mensen luisteren de podcast. Daar gaan we mee stoppen. De eerdere opnames blijven wel beschikbaar en zetten we nog in op momenten dat ze ertoe doen.

Aanmelden Adrz Patiëntenpanel

Heeft u interesse om deel te nemen aan het Adrz Patiëntenpanel? Dan kunt u zich hier aanmelden.

Consultkaarten psoriasis en eczeem

Als u naar uw specialist in Adrz gaat voor onderzoek of behandeling, heeft u (meestal) meerdere mogelijkheden waaruit u kunt kiezen.

Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij u past, hangt van een aantal zaken af. Bijvoorbeeld van de risico’s van de ingreep, uw leefstijl, uw beroep, uw wensen. Niemand kent uw situatie beter dan uzelf. Het is daarom belangrijk dat u altijd vragen stelt, ook als u ergens twijfels over heeft. Het is belangrijk om samen met uw arts deze zaken op een rijtje te zetten. Deze consultkaart kan u en uw arts helpen als jullie overleggen over de mogelijkheden voor behandeling.

Beter Dichtbij app

Via de app BeterDichtbij kunnen berichten verstuurd worden, maar ook foto’s en meetwaardes van bijvoorbeeld suikerziekte worden doorgegeven. Daarnaast is het makkelijk voor een zorgverlener om patiënten te activeren en begeleiden via de app.

Automatiseren van verpleegkundige (spot)metingen

Verpleegkundigen meten, berekenen en registeren meerdere malen per dag de Early Warning Score (EWS) waardes van patiënten. Hiervoor worden bijvoorbeeld de bloeddruk, hartslag en ademhaling gemeten. Adrz heeft de werkwijze met spotmeter geoptimaliseerd en geautomatiseerd. De metingen worden door een digitale koppeling tussen de Philips spotmeters en het EPD automatisch overgenomen in het systeem waarna een EWS wordt gegenereerd. De verpleegkundige identificeert zich eerst door het scannen van de personeelspas. Om de patiëntgegevens op te halen uit het EPD scant de verpleegkundige daarna de barcode op het polsbandje. De verpleegkundige kan zo makkelijk en snel de EWS van de patiënt bekijken.

Ontregelen van de zorg

Zelfmeetkiosk

De zelfmeetkiosk heeft een bankje, meetapparatuur en een computerscherm. Stap voor stap wordt alles in woord en beeld uitgelegd. De uitgevoerde metingen komen op een bon die de patiënt meeneemt naar z’n afspraak. De zelfmeetkiosk meet in ieder geval bloeddruk, zuurstofgehalte, gewicht en hartslag. Soms komt daar andere waardes bij. Door zelf te meten, krijgt de patiënt inzicht in z’n eigen waardes. Dit helpt bij het behouden van de regie over de eigen gezondheid. Daarnaast houden zorgmedewerkers meer tijd over voor andere zorghandelingen en persoonlijk contact tijdens de afspraak.

Meedenkconsult

Als een huisarts twijfelt over een doorverwijzing naar het ziekenhuis kan een digitaal meedenkconsult van pas komen. Een medisch specialist van Adrz geeft dan snel en gericht advies over een behandeling of diagnose. Na een succesvolle pilot met drie afdelingen is het digitale meedenkconsult nu voor ieder specialisme in het ziekenhuis mogelijk.

Proactieve zorgplanning

Proactieve zorgplanning helpt u om over wensen, doelen en voorkeuren voor (toekomstige) zorg en behandelingen na te denken. Samen brengen we uw wensen goed onder woorden. Het is verstandig om hier voldoende tijd voor te nemen en de juiste informatie in te winnen, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken. Uw voorkeuren worden vastgelegd. Deze kunnen, als u dat wil, altijd aangepast worden.

Thuistoediening van medicatie

Soms komen patiënten tientallen keren per jaar terug naar het ziekenhuis voor het toedienen van hun medicatie. Adrz werkt samen met thuiszorgorganisaties Allévo, Amarijn, Allerzorg en ziekenhuisapotheker Scheldezoom Farmacie zodat het thuis toedienen van bepaalde medicatie steeds vaker mogelijk wordt. Gemak voor de patiënt, efficiënt voor de zorg. Door dit ook voor andere medicatie te realiseren, dragen we bij aan passende zorg voor iedereen. Lees in dit interview meer over dit innovatieve project.

Dit project ontvangt subsidie van ZonMw.

Verkeerde Bed

Bijna elke afdeling herkent het probleem: patiënten die medisch klaar zijn, maar blijven liggen in een ziekenhuisbed omdat ze nog wachten op nazorg. Dit noemen we een verkeerde bed. Dit legt niet alleen druk op de zorg maar heeft ook negatieve gevolgen voor de patiënt, omdat hij niet de juiste zorg ontvangt.

De oplossing?

Er samen voor zorgen dat patiënten sneller de zorg krijgen die nodig is na een ziekenhuisopname. Het terugdringen van het aantal verkeerde-bed-dagen doen we door de inzet van verschillende initiatieven, waarmee we ziekenhuisbreed het aantal van 5213 verkeerde-bed-dagen per jaar (2023) in 2026 met de helft terugdringen.

Thuismonitoring

Zorg op afstand, thuismonitoring, betekent grote winst voor patiënt én zorgmedewerker. Minder ziekenhuisbezoek, minder ligdagen, minder spoedopnames. Patiënten met een chronische ziekte kunnen gebruik maken van een app waarin ze periodiek vragen beantwoorden over hun ziekte.

Ik Herstel app

Met de ‘Ik herstel’ app krijgen patiënten betrouwbare informatie en antwoorden op veel vragen en hoeven minder patiënten voor controle naar het ziekenhuis. Door de daling in controles en telefoontjes neemt de werklast voor het ziekenhuispersoneel af, dalen de zorgkosten en stijgt de poliklinische en opnamecapaciteit.

Verpleegplan

Het gebruiken van het verpleegplan zorgt voor o.a. een goede waarborging van de continuïteit en kwaliteit van de zorg, het voorkomen van fouten, het honoreren van de rechten van de patiënt en het afleggen van verantwoording. Patiënten lopen minder risico’s door rapportage- en communicatieproblemen, de werklast voor verpleegkundigen neemt af en de kwaliteit van zorg neemt toe.

Herbruikbare jassen

Wegwerpjassen

De wegwerpjassen die we gebruik(t)en zijn vanuit China zo een 48 dagen onderweg per schip om hierheen te komen, maar gaan soms na tien minuten alweer de prullenbak in. Per jaar zijn er tussen de 11.000 en 12.000 operaties per, waarbij er drie tot vier jassen per operatie worden gebruikt. Dat zijn meer dan 33.000 wegwerpjassen per jaar.

Herbruikbare jassen

Door de inzet van herbruikbare operatiejassen komt hier verandering in. Na gebruik worden de jassen gewassen, gesteriliseerd en liggen daarna weer klaar voor gebruik. Deze herbruikbare jassen kunnen zo een honderd keer hergebruikt worden voor ze niet meer inzetbaar zijn voor de OK. Dus dan gaan we van meer dan 33.000 wegwerpjassen per jaar naar 300 herbruikbare jassen per jaar. Dat scheelt een berg afval.

‘Echt herbruikbaar’

Bovendien zijn de herbruikbare jassen ook nadat ze afgeschreven zijn nog herbruikbaar. Ze kunnen in stukken gesneden worden voor lappen en ook daarna kunnen ze nog als grondstoffen gebruikt worden voor nieuwe spullen.

Handschoenengebruik

9 miljoen handschoenen per jaar, we kunnen 10% minder door onjuist gebruik

Inzamelen schone plastics

Mobiliteitsplan

Duurzaam ziekenhuis

Bij nieuwbouw duurzaamste ziekenhuis.

Minder en minder koffiebekers

Door het gebruik van eigen mokken hebben we in 2024 ongeveer 600.000 minder bekers verbruikt ten opzichte van 1.500.000 stuks in 2023. Dit is een besparing van 3500 kilo afval en 17.000 euro. Sinds kort hebben we onze koffieautomaten alleen nog herbruikbare bekers. Bezoekers kunnen eenmalig een beker kopen voor 75 cent. Daarna kunnen ze onbeperkt koffie of thee halen. Hiermee gaan we in 2025 nog eens een zeer groot deel van de bekers samen besparen.

Wc-papier en handdoekjes zijn gerecycled

Afval scheiden

We hebben meer dan vijftig verschillende afvalstromen.

  • Glas wordt 100% gerecycled.
  • Restafval gaat naar eindverwerker om groene stroom op te wekken.
  • We scheiden papier en karton en dit wordt tot pulp verwerkt en gebruikt voor nieuwe producten.
  • We hebben afvalstations voor gescheiden afval.

Food for Care

Een duurzamere manier van maaltijden aanbieden aan de patiënt, waardoor we minder afval produceren.

Luchtbehandelingskasten in Goes

De luchtbehandelingskasten in Goes zijn opgeknapt waardoor ze o.a. een lager energieverbruik hebben en minder CO2.

Terugdringen papiergebruik

Onze folders zijn allemaal digitaal. Als een folder van u van toepassing is, dan koppelen wij die aan MijnAdrz. Brieven versturen we ook zo weinig mogelijk. Acties om patiënten hun gegevens te laten verifiëren zodat we hen digitaal kunnen bereiken, hebben veel opgeleverd. Soms moeten we nog wel printen. Door dit standaard dubbelzijdig te printen en lichter papier te gebruiken, besparen we 32% minder hout en produceren we 731 kg minder afval.

Duurzaam beheer medische instrumenten

In ons ziekenhuis worden medische instrumenten zorgvuldig onderhouden. Gebruikte sets van de OK, zoals metalen tangetjes en schaartjes worden nauwkeurig gereinigd, gecontroleerd en, waar nodig, gerepareerd door gecertificeerde partners. 98% van de opgestuurde instrumenten krijgt een tweede leven en soms wel een derde leven. Dit vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 30 ton per jaar. Daarnaast besparen we er jaarlijks ook duizenden euro’s mee. Van periodiek onderhoud tot spoedreparaties binnen één dag, alles is erop gericht om verspilling te minimaliseren en de levensduur van instrumenten te verlengen. Door samenwerking en innovatie dragen we bij aan een duurzamere zorgpraktijk, zonder in te leveren op kwaliteit of patiëntveiligheid.

Bewust omgaan met infuuszakken

Tijdens een wereldwijd tekort aan infuuszakken zijn verschillende aangepaste behandeladviezen opgesteld om schaarste te voorkomen. Denk hierbij aan het gebruiken van orale medicijnen en het stoppen met onderhoudsinfusen. Door deze adviezen blijvend door te voeren besparen we hiermee jaarlijks ongeveer 15%, een enorme hoeveelheid plastic afval!

Uitkomsten Patiëntenpanel Adrz thuistoediening en thuismonitoring

Thuistoediening en thuismonitoring

De Cliëntenraad vroeg het Adrz Patiëntenpanel naar het gebruik van applicaties voor het thuis monitoren van de gezondheid en naar de eventuele voorkeur om, als dat kan, thuismedicatie toegediend te krijgen. Het panel kreeg stellingen voorgelegd die betrekking hebben op het al dan niet hebben van een voorkeur voor het steeds meer organiseren van zorg dichtbij de patiënt.

Opzet panelonderzoek

We vroegen de panelleden of ze prettig vinden om in de nabije toekomst gebruik te maken van thuismonitoring- en thuistoedieningsmogelijkheden, wat ze thuis nodig denken te hebben, welke weerstand, maar ook voordelen er aan thuismonitoring en thuistoediening kunnen zitten en hoe men tegen de verschillende aspecten van dit soort technologische oplossingen aankijkt. Bijna 150 respondenten hebben de enquête ingevuld. Zevenenzeventig procent van de respondenten is 55 jaar of ouder.

Conclusies

Uit het onderzoeken kwamen een aantal belangrijke conclusies, die we graag terugkoppelen:

  • Hoge mate van interesse: een aanzienlijk deel van de deelnemers geeft aan dat zij het gebruik van thuismonitoring en thuistoediening als positief ervaren of zouden overwegen. Er is waardering voor de mogelijkheid om in de eigen omgeving zorg te ontvangen, wat bijdraagt aan comfort en het ontlasten van zorginstellingen.
  • Noodzaak voor ondersteuning: veel deelnemers hebben behoefte aan duidelijke instructies en gebruiksvriendelijke technologie om effectief gebruik te kunnen maken van deze diensten. Er is ook vraag naar begeleiding, vooral onder oudere respondenten en mensen met minder digitale vaardigheden.
  • Weerstand en zorgen: er zijn zorgen over mogelijke nadelen, zoals de angst voor verminderde persoonlijke zorg en het risico op isolatie van zorgprofessionals. Ook privacy en de beveiliging van gegevens zijn terugkerende punten van zorg.
  • Technische problemen: enkele respondenten melden frustratie over de technologie, zoals apps die vastlopen, wat leidt tot weerstand tegen het gebruik ervan.
  • Positieve ervaringen: degenen die al ervaring hebben met thuismonitoring of thuistoediening zijn over het algemeen tevreden en benadrukken de voordelen van eigen regie en minder afhankelijkheid van ziekenhuisbezoeken.

Samenvattend

Hoewel er veel potentie en interesse is voor thuismonitoring en thuistoediening, blijven begeleiding, gebruiksvriendelijke technologie en zorgen over privacy en de continuïteit van zorg belangrijke aandachtspunten

Suggesties en open antwoorden

In de enquête kregen bij veel vragen respondenten de mogelijkheid om open antwoorden toe te voegen. Een aantal van deze antwoorden willen we graag delen.

Op de vraag ‘Wat heeft u nodig om gebruik te gaan maken van thuismonitoring en thuistoediening?’ waren een duidelijke instructie en terugkoppeling van de zorgverlener de meest ingevulde antwoorden. In de open antwoorden kwam daarnaast ook terug dat een combinatie ideaal zou zijn.

Opvallend is dat op de vraag ‘Waar zit voor u de grootste weerstand tegen thuismonitoring en thuistoediening en welke nadelen ziet u hierin?’ veel respondenten in de open antwoorden aangeven geen weerstand te hebben. Daarnaast wordt het gebrek aan persoonlijk contact met zorgverleners en de angst voor technische problemen genoemd als redenen van weerstand.

Het belangrijkste voordeel van thuismonitoring en thuistoediening is toch wel het minder reizen en het besparen van tijd. In de open antwoorden komen onder andere de toch al overbelaste zorg ontlasten voorbij en het comfort van de eigen omgeving.

Opmerkingen en suggesties van de respondenten spitsen zich vooral toe op leeftijd in combinatie met technologie, maar ook laaggeletterdheid en digibeten worden aangestipt. Er wordt ook regelmatig gevraagd om extra uitleg, het liefst in de vorm van filmpjes.

Het volledige rapport kunt u hier downloaden.

Aanmelden Adrz Patiëntenpanel

Heeft u interesse om deel te nemen aan het Adrz Patiëntenpanel? Dan kunt u zich hier aanmelden.