Adrz

Renée Poelman

Naam: Renée Poelman
Woonplaats: Goes
Lid (sinds 2023)

Marc Hageman

Naam: Marc Hageman
Woonplaats: Middelburg
Secretaris, lid dagelijks bestuur (sinds 2023)

De COVID-testlocatie en uitslag coronatest

Op de testlocatie kunt u snel en veilig worden getest op een coronabesmetting.

Voor de meest actuele informatie over testen bij coronaklachten verwijzen wij u naar de volgende websites:

Janetta Kodde

Janetta Kodde
Oncologieverpleegkundige

Kristel Hoeben

Kristel Hoeben
Internist-oncoloog

Anja Kluijfhout

Anja Kluijfhout
Verpleegkundige specialist mamma-oncologie

Simone Dietvorst

Simone Dietvorst
Verpleegkundige Specialist mamma-oncologie

Marieke Walhout

Adrz - Clientenraad Marieke Walhout, Portretfoto

Marieke Walhout
Secretarieel ondersteuner

Peter Vrancken

Adrz - Clientenraad Pasfoto P.Vrancken

Peter Vrancken
Woonplaats: Vlissingen
Lid (sinds 2018)

Joan de Visser

Joan de Visser
Woonplaats: Middelburg
Lid (sinds 2018)

Frans Traas

Adrz - Clientenraad Frans Traas, Portretfoto

Frans Traas
Woonplaats: ’s-Gravenpolder
Vicevoorzitter, penningmeester, lid dagelijks bestuur (sinds 2021)

Tonny den Ouden

Tonny den Ouden
Woonplaats: Zierikzee
Lid (sinds 2022)

Myra Latuheru

Adrz - Clientenraad Pasfoto Myra Latuheru

Myra Latuheru
Woonplaats: Middelburg
Lid (sinds 2016)

Carla Dekker

Adrz - Clientenraad Pasfoto C. Dekker Priem

Carla Dekker
Woonplaats: Kloetinge
Lid (sinds 2018)

André Lokerse

André Lokerse
Woonplaats: Kapelle
Lid (sinds 2021)

Annemieke Bruins

Annemieke Bruins
Woonplaats: Burgh-Haamstede
Voorzitter, lid dagelijks bestuur (sinds 2020)

Peter de Doelder

Adrz - Clientenraad Pasfoto P. De Doelder

Peter de Doelder
Woonplaats: Middelburg
Voorzitter, lid dagelijks bestuur (sinds 2018)

Spiegelgesprekken

Een spiegelgesprek vindt plaats in vorm van een kringgesprek tussen een groep patiënten in aanwezigheid van betrokken zorgverleners (toehoorders) vanuit Adrz. Ook een delegatie van de cliëntenraad mag hierbij als toehoorder aansluiten. Tijdens dit gesprek staat de patiënt centraal: er wordt geluisterd naar de ervaringen en adviezen van de patiënten. Er wordt toehoorders figuurlijk een spiegel voorgehouden. Met als doel de input te gebruiken om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Contact ouderenbonden

Twee keer per jaar gaat de cliëntenraad in gesprek met ouderenbonden uit de regio’s Schouwen-Duiveland, Zuid-Beveland, Noord-Beveland en Walcheren.

Veiligheidsdialogen

In Adrz vinden regelmatig veiligheidsdialogen plaats. Een gesprek van een afvaardiging van raad van bestuur, medische staf en cliëntenraad met vertegenwoordigers van een afdeling. Dit kan een verpleegafdeling zijn, maar ook een polikliniek of ondersteunende afdeling. Kort voor een veiligheidsdialoog houdt de cliëntenraad met enkele patiënten interviews en brengt tijdens de dialoog verslag uit.

In gesprek met patiënten en bezoekers

Word lid van het Adrz Patiëntenpanel

Wij willen er alles aan doen om onze zorg zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften en wensen van onze patiënten, hun naasten en onze bezoekers. Daarvoor hebben we u hard nodig.

Wat de beste zorg inhoudt en hoe wij daar als Adrz invulling aan kunnen geven, bepalen wij sámen met u. Wilt u meedenken over de toekomst van onze zorg? Meld u dan aan voor ons Adrz patiëntenpanel. Panelleden geven hun mening over ontwikkelingen in het ziekenhuis. De uitkomsten gebruikt de cliëntenraad als bouwstenen voor het bepalen van standpunten en het uitbrengen van adviezen. Het is belangrijk dat de stem van de inwoners zo sterk mogelijk doorklinkt bij het nemen van besluiten.

De panelleden krijgen regelmatig digitaal vragen over allerlei (actuele) onderwerpen die in Adrz spelen. Hoe meer leden, hoe nuttiger de uitkomsten zijn. De cliëntenraad weet hierdoor beter wat de mensen vinden van veranderingen in de zorg en de dienstverlening. Met die informatie kan de raad ook beter opkomen voor de patiëntenbelangen.

De leden ontvangen per mail de uitkomsten van elk onderzoek. Daarnaast plaatsen we de uitkomsten op de website. De cliëntenraad geeft erbij aan wat er met de mening van de panelleden is gedaan.

Meld u aan als lid van het Adrz Patiëntenpanel

Heeft u vragen over het Adrz Patiëntenpanel? Neem contact op met cliëntenraad@adrz.nl

Waarover adviseren wij?

In het jaarverslag staat een overzicht van de onderwerpen waarover de cliëntenraad het afgelopen jaar heeft geadviseerd of mee ingestemd. Zo hield de cliëntenraad een enquête via een patiëntenpanel over thuistoediening  van medicatie.  Het onderzoek leverde veel informatie op over de ervaringen en wensen van de patiënten binnen Zeeland wat is meegenomen in het advies.

In 2023-2024 geeft de cliëntenraad een aantal onderwerpen een prominentere rol. De kernwaarden waaraan getoetst wordt zijn Zorg centraal waar nodig, Zorg dichtbij waar mogelijk, Midden in de maatschappij, Gastvrij en betrouwbaar. Deze vloeien voor de Clientenraad uit in de volgende aandachtsgebieden: (Ver)nieuwbouw in combinatie met de vastgoedstrategie, Locatieprofielen, Samenwerking/Zorgkloof en Patiëntgerichtheid, met name bejegening.  De cliëntenraad heeft in zijn werkplan bejegening en waarde gedreven zorg als zijn speerpunten benoemd.

Zo werkt de cliëntenraad

De cliëntenraad adviseert de raad van bestuur over ontwikkelingen binnen Adrz. De cliëntenraad overlegt regelmatig met de raad van bestuur en het bestuur van het coöperatief medisch specialistisch bedrijf. Met onze adviezen kan de zorg voor patiënten en bezoekers verbeterd worden. Wij hebben bijvoorbeeld geadviseerd over de politheek en het no show beleid. Bij besluiten die direct invloed hebben op de zorg van de cliënt, zoals kwaliteit, veiligheid, hygiëne is de instemming van de cliëntenraad nodig voordat deze uitgevoerd worden. De cliëntenraadsleden nemen om die reden deel aan veiligheidsdialogen, spiegelgesprekken en zijn onder andere geïnformeerd over de uitkomst van patiënttevredenheidsonderzoeken.

Wat doet de cliëntenraad voor u?

Door de gemeenschappelijke belangen van patiënten te behartigen, kan de zorg beter worden afgestemd op de wensen en behoeften van onze patiënten en bezoekers. Over ontwikkelingen in de organisatie die de patiënt aangaan denken we actief mee en brengen we gevraagd en ongevraagd advies uit aan de raad van bestuur. Daarnaast volgen we voor patiënten (mogelijk) relevante in- en externe ontwikkelingen en trends.

10 vuistregels voor het laten slagen van borstvoeding

  • We hebben een borstvoedingsbeleid op papier dat we standaard bekend maken aan alle betrokken medewerkers.
  • Alle betrokken medewerkers de leren vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het beleid.
  • Alle zwangere vrouwen worden voorgelicht over de voordelen en over de praktijk van borstvoeding geven.
  • Moeders worden binnen een uur na de geboorte van hun kind geholpen met borstvoeding geven.
  • Aan vrouwen wordt uitgelegd hoe ze hun baby aan moeten leggen en hoe zij de melkproductie in stand kunnen houden – zelfs als de baby van de moeder gescheiden moet worden.
  • Pasgeborenen krijgen geen andere voeding dan borstvoeding, ook geen extra vocht, tenzij hier een medische indicatie voor is.
  • Moeder en kind mogen dag en nacht bij elkaar op een kamer blijven.
  • Borstvoeding op verzoek wordt nagestreefd.
  • Aan pasgeborenen die borstvoeding krijgen, geven we geen speen of fopspeen.
  • We onderhouden contacten met andere instellingen en vakgebieden over de begeleiding van borstvoeding en zorgen ervoor dat zij de ouders verwijzen naar borstvoedingsorganisaties.