Renée Poelman
Naam: Renée Poelman
Woonplaats: Goes
Lid (sinds 2023)
Marc Hageman
Naam: Marc Hageman
Woonplaats: Middelburg
Secretaris, lid dagelijks bestuur (sinds 2023)
De COVID-testlocatie en uitslag coronatest
Op de testlocatie kunt u snel en veilig worden getest op een coronabesmetting.
Voor de meest actuele informatie over testen bij coronaklachten verwijzen wij u naar de volgende websites:
Janetta Kodde
Janetta Kodde
Oncologieverpleegkundige
Kristel Hoeben
Kristel Hoeben
Internist-oncoloog
Anja Kluijfhout
Anja Kluijfhout
Verpleegkundige specialist mamma-oncologie
Simone Dietvorst
Simone Dietvorst
Verpleegkundige Specialist mamma-oncologie
Werkplan
Marieke Walhout
Marieke Walhout
Secretarieel ondersteuner
Peter Vrancken
Peter Vrancken
Woonplaats: Vlissingen
Lid (sinds 2018)
Joan de Visser
Joan de Visser
Woonplaats: Middelburg
Lid (sinds 2018)
Frans Traas
Frans Traas
Woonplaats: ’s-Gravenpolder
Vicevoorzitter, penningmeester, lid dagelijks bestuur (sinds 2021)
Tonny den Ouden
Tonny den Ouden
Woonplaats: Zierikzee
Lid (sinds 2022)
Myra Latuheru
Myra Latuheru
Woonplaats: Middelburg
Lid (sinds 2016)
Carla Dekker
Carla Dekker
Woonplaats: Kloetinge
Lid (sinds 2018)
André Lokerse
André Lokerse
Woonplaats: Kapelle
Lid (sinds 2021)
Annemieke Bruins
Annemieke Bruins
Woonplaats: Burgh-Haamstede
Voorzitter, lid dagelijks bestuur (sinds 2020)
Peter de Doelder
Peter de Doelder
Woonplaats: Middelburg
Voorzitter, lid dagelijks bestuur (sinds 2018)
Spiegelgesprekken
Een spiegelgesprek vindt plaats in vorm van een kringgesprek tussen een groep patiënten in aanwezigheid van betrokken zorgverleners (toehoorders) vanuit Adrz. Ook een delegatie van de cliëntenraad mag hierbij als toehoorder aansluiten. Tijdens dit gesprek staat de patiënt centraal: er wordt geluisterd naar de ervaringen en adviezen van de patiënten. Er wordt toehoorders figuurlijk een spiegel voorgehouden. Met als doel de input te gebruiken om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Contact ouderenbonden
Twee keer per jaar gaat de cliëntenraad in gesprek met ouderenbonden uit de regio’s Schouwen-Duiveland, Zuid-Beveland, Noord-Beveland en Walcheren.
Veiligheidsdialogen
In Adrz vinden regelmatig veiligheidsdialogen plaats. Een gesprek van een afvaardiging van raad van bestuur, medische staf en cliëntenraad met vertegenwoordigers van een afdeling. Dit kan een verpleegafdeling zijn, maar ook een polikliniek of ondersteunende afdeling. Kort voor een veiligheidsdialoog houdt de cliëntenraad met enkele patiënten interviews en brengt tijdens de dialoog verslag uit.
In gesprek met patiënten en bezoekers
Word lid van het Adrz Patiëntenpanel
Wij willen er alles aan doen om onze zorg zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften en wensen van onze patiënten, hun naasten en onze bezoekers. Daarvoor hebben we u hard nodig.
Wat de beste zorg inhoudt en hoe wij daar als Adrz invulling aan kunnen geven, bepalen wij sámen met u. Wilt u meedenken over de toekomst van onze zorg? Meld u dan aan voor ons Adrz patiëntenpanel. Panelleden geven hun mening over ontwikkelingen in het ziekenhuis. De uitkomsten gebruikt de cliëntenraad als bouwstenen voor het bepalen van standpunten en het uitbrengen van adviezen. Het is belangrijk dat de stem van de inwoners zo sterk mogelijk doorklinkt bij het nemen van besluiten.
De panelleden krijgen regelmatig digitaal vragen over allerlei (actuele) onderwerpen die in Adrz spelen. Hoe meer leden, hoe nuttiger de uitkomsten zijn. De cliëntenraad weet hierdoor beter wat de mensen vinden van veranderingen in de zorg en de dienstverlening. Met die informatie kan de raad ook beter opkomen voor de patiëntenbelangen.
De leden ontvangen per mail de uitkomsten van elk onderzoek. Daarnaast plaatsen we de uitkomsten op de website. De cliëntenraad geeft erbij aan wat er met de mening van de panelleden is gedaan.
Meld u aan als lid van het Adrz Patiëntenpanel
Heeft u vragen over het Adrz Patiëntenpanel? Neem contact op met cliëntenraad@adrz.nl
Jaarverslag
Waarover adviseren wij?
In het jaarverslag staat een overzicht van de onderwerpen waarover de cliëntenraad het afgelopen jaar heeft geadviseerd of mee ingestemd. Zo hield de cliëntenraad een enquête via een patiëntenpanel over thuistoediening van medicatie. Het onderzoek leverde veel informatie op over de ervaringen en wensen van de patiënten binnen Zeeland wat is meegenomen in het advies.
In 2023-2024 geeft de cliëntenraad een aantal onderwerpen een prominentere rol. De kernwaarden waaraan getoetst wordt zijn Zorg centraal waar nodig, Zorg dichtbij waar mogelijk, Midden in de maatschappij, Gastvrij en betrouwbaar. Deze vloeien voor de Clientenraad uit in de volgende aandachtsgebieden: (Ver)nieuwbouw in combinatie met de vastgoedstrategie, Locatieprofielen, Samenwerking/Zorgkloof en Patiëntgerichtheid, met name bejegening. De cliëntenraad heeft in zijn werkplan bejegening en waarde gedreven zorg als zijn speerpunten benoemd.
Zo werkt de cliëntenraad
De cliëntenraad adviseert de raad van bestuur over ontwikkelingen binnen Adrz. De cliëntenraad overlegt regelmatig met de raad van bestuur en het bestuur van het coöperatief medisch specialistisch bedrijf. Met onze adviezen kan de zorg voor patiënten en bezoekers verbeterd worden. Wij hebben bijvoorbeeld geadviseerd over de politheek en het no show beleid. Bij besluiten die direct invloed hebben op de zorg van de cliënt, zoals kwaliteit, veiligheid, hygiëne is de instemming van de cliëntenraad nodig voordat deze uitgevoerd worden. De cliëntenraadsleden nemen om die reden deel aan veiligheidsdialogen, spiegelgesprekken en zijn onder andere geïnformeerd over de uitkomst van patiënttevredenheidsonderzoeken.
Wat doet de cliëntenraad voor u?
Door de gemeenschappelijke belangen van patiënten te behartigen, kan de zorg beter worden afgestemd op de wensen en behoeften van onze patiënten en bezoekers. Over ontwikkelingen in de organisatie die de patiënt aangaan denken we actief mee en brengen we gevraagd en ongevraagd advies uit aan de raad van bestuur. Daarnaast volgen we voor patiënten (mogelijk) relevante in- en externe ontwikkelingen en trends.
10 vuistregels voor het laten slagen van borstvoeding
- We hebben een borstvoedingsbeleid op papier dat we standaard bekend maken aan alle betrokken medewerkers.
- Alle betrokken medewerkers de leren vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het beleid.
- Alle zwangere vrouwen worden voorgelicht over de voordelen en over de praktijk van borstvoeding geven.
- Moeders worden binnen een uur na de geboorte van hun kind geholpen met borstvoeding geven.
- Aan vrouwen wordt uitgelegd hoe ze hun baby aan moeten leggen en hoe zij de melkproductie in stand kunnen houden – zelfs als de baby van de moeder gescheiden moet worden.
- Pasgeborenen krijgen geen andere voeding dan borstvoeding, ook geen extra vocht, tenzij hier een medische indicatie voor is.
- Moeder en kind mogen dag en nacht bij elkaar op een kamer blijven.
- Borstvoeding op verzoek wordt nagestreefd.
- Aan pasgeborenen die borstvoeding krijgen, geven we geen speen of fopspeen.
- We onderhouden contacten met andere instellingen en vakgebieden over de begeleiding van borstvoeding en zorgen ervoor dat zij de ouders verwijzen naar borstvoedingsorganisaties.