Al lerend ontwikkelen met het patiëntgerichtheidsprogramma
”Wat zo mooi is aan het patiëntgerichtheidsprogramma, is dat het ziekenhuisbreed is,” vertelt programmamanager Kirsten Oerlemans. Meer dan 2000 medewerkers hebben zich hiervoor ingezet. Daaronder vallen ook vakgroepen van medisch specialisten die intensief aan de slag zijn gegaan met teamcoaching. De sfeer in Adrz is de afgelopen jaren verbeterd. Dat is niet iets wat in cijfers is uit te drukken, maar dat voel je wel. “Dat krijgen we regelmatig terug van patiënten en bezoekers.”
Het programma geeft medewerkers ruimte om te werken aan de samenwerking met elkaar, communicatieve vaardigheden en persoonlijk leiderschap. Om in de drukte van de dagelijkse praktijk even stil te staan: zijn we met de goede dingen bezig, waar kunnen we meer en minder van doen en wat hebben we nog te leren en ontwikkelen? Zo gaan teams aan de slag met het herkennen en erkennen van verschillende gedrags- en communicatiestijlen. Dat heeft heel wat mooie inzichten opgeleverd. Lastige onderwerpen met elkaar bespreken is hierdoor makkelijker geworden, een essentieel ingrediënt voor een goede samenwerking. Het programma is volledig opgezet vanuit de gedachte dat tevreden medewerkers zorgen voor tevreden patiënten.
“Waar ik het meest trots op ben? Dat iedereen die meedoet aan het programma zich openstelt om te leren over zichzelf en elkaar. Dat is niet altijd even makkelijk en soms zelfs best eng. Tegelijkertijd begint en eindigt daar alles mee. Ik hoop dat het programma hiermee een goede basis creëert om te blijven ontwikkelen en verbeteren.”
Verschillende Adrz-ambassadeurs Patiëntgerichtheid vertellen wat het programma hun team en patiënten heeft gebracht. Bekijk de video’s hieronder: