Adrz

FAQ archief titel

FAQ archief introductie

Wat kan ik doen om te stoppen met roken?

Er zijn verschillende mogelijkheden die kunnen helpen bij het minder roken of stoppen:

  • Vraag hulp aan uw huisarts. Die kan u doorverwijzen naar verschillende instanties.
  • Verschillende zorgverzekeraars vergoeden hulp bij het stoppen met roken. Kijk voor de voorwaarden en de vergoeding eens op uw polis. Let op: een vergoeding is alleen mogelijk in combinatie met begeleiding door een coach uit het Kwaliteitsregister Stoppen Met Roken (SMR).
  • SineFuma biedt programma’s om te stoppen met roken. Kijk voor meer informatie op Sinefuma.com.
  • Het programma Rookvrij! Ook jij? biedt groepscursussen om te helpen stoppen met roken. Op Rookvrijookjij.nl vindt u meer informatie.

In onze eigen folder over Stoppen met roken vindt u meer informatie over de mogelijkheden die we bieden bij Adrz.

Vanaf wanneer mag je in en om Adrz niet meer roken?

Vanaf 31 mei 2022 mag je in Adrz en op het buitenterrein niet meer roken.

Voor welke tabakswaar geldt het rookverbond?

Vanaf 31 mei 2022 mag je in en om Adrz geen gebruik meer maken van alle traditionele tabakswaar, elektronische sigaretten, waterpijpen, kruidensigaretten en nicotinevrije tabakswaar.

Voor wie geldt het rookverbod?

Het rookverbod geldt voor iedereen die naar Adrz komt: medewerkers, medisch specialisten, patiënten, bezoekers, vrijwilligers, leveranciers, enzovoort.

Waarom mag je in en om Adrz niet meer roken?

Als ziekenhuis hebben we een voorbeeldfunctie op het gebied van gezondheid. Daarom willen we iedereen die hier komt een rookvrije omgeving bieden: medewerkers, medisch specialisten, patiënten, bezoekers, vrijwilligers, enzovoort. Per 31 mei 2022 mag daarom niet meer worden gerookt op de buitenterreinen van alle locaties van Adrz. In onze locaties mag roken al een tijd niet meer, dit blijft natuurlijk zo.

Is een PGO gratis?

Het uitwisselen van medische gegevens in een PGO is gratis. Voor aanvullende functies kan een PGO-aanbieder een (klein) bedrag vragen. Bijvoorbeeld voor een medicijnwekker. Of voedingsadvies. Dit staat altijd aangegeven. 

Wat is het verschil tussen een PGO en MijnAdrz

Een PGO is een omgeving van jou zélf. Hier kun je naar eigen wens de gegevens van zorgverleners eenvoudig verzamelen. Je krijgt zo meer grip op jouw eigen gezondheidsgegevens.

  • In een PGO kun je jouw gegevens verzamelen van meerdere zorgverleners, zoals van je fysiotherapeut, je apotheker of je huisarts. In MijnAdrz staan alleen jouw gegevens van Adrz.
  • Je kunt zelf je eigen PGO kiezen. MijnAdrz is het patiëntenportaal dat MijnAdrz beschikbaar stelt om met jou als patiënt informatie uit te wisselen. Je PGO vervangt niet het medisch dossier, of MijnAdrz.
  • Je kunt aan je PGO zelf informatie toevoegen, zoals je gewicht of je hartslag. Maar ook de brieven en mailwisselingen met je arts. In MijnAdrz staat alleen informatie die in je patiëntendossier van Adrz staat.
  • In een PGO kunnen dus gegevens uit verschillende bronnen naast mekaar worden gezet (bv. uitslagen van verschillende laboratoria). Voor MijnAdrz is Adrz de enige bron.
  • In jouw PGO bepaal jij zelf op welk moment je (nieuwe) gegevens over je gezondheid ophaalt. In MijnAdrz toont Adrz je altijd de nieuwste informatie.

Is een PGO iets voor mij?

Iedereen die ouder is dan 16 jaar kan een PGO kiezen en een account aanmaken. Wil je graag een overzicht van alle medische gegevens bij elkaar? Of meet je gegevens over je gezondheid en wil je deze op een plek verzamelen? Dan is een PGO misschien handig voor jou.

Wat zijn de voordelen van een PGO?

  • Door de informatie die in jouw PGO staat, kun je je beter voorbereiden op een bezoek aan de (huis)arts. 
  • Je kunt uitslagen en afspraken nog eens teruglezen op een moment dat jou uitkomt. 
  • Wanneer je van arts wisselt, dan heb je nog steeds toegang tot al jouw gegevens.
  • Steeds meer zorgverleners kunnen veilig via MedMij verbinden met PGO’s. Hierdoor kun je steeds meer verschillende medische gegevens in jouw PGO verzamelen en inzien.

Waarom is een PGO handig?

In een PGO staan je gezondheidsgegevens op één plek. Dat geeft overzicht.

In een PGO kun je jouw medische gegevens verzamelen en inzien. Jouw medische gegevens staan in de computer van verschillende zorgverleners, zoals de huisarts, het ziekenhuis of een therapeut. In een PGO kan jij zelf een kopie van deze gegevens verzamelen.

Vaak kan je in een PGO de gegevens ook aanvullen met eigen metingen. Bijvoorbeeld door het invoeren van je gewicht of bloeddruk. En sommige PGO’s kunnen verbinden met een gezondheidsapp, een slim horloge of stappenteller.

Hoe werken de aanmeldzuilen? (Vlissingen)

Met dit ticket neemt u plaats in de centrale hal. Houd goed zicht op de schermen die hier hangen. Zodra uw nummer op dit scherm verschijnt, ziet u in welke wachtruimte u wordt verwacht. Volg de bewegwijzering naar deze wachtruimte.

Aangekomen in de wachtruimte scant u uw ticket bij het daarvoor bestemde paaltje. De arts of verpleegkundige weet nu dat u in de wachtruimte zit. Neem plaats in de wachtruimte en houd ook hier weer zicht op het scherm. Zodra u aan de beurt bent, verschijnt het nummer van uw ticket en het kamernummer waar de arts of verpleegkundige u verwacht voor uw afspraak.

Wat gebeurt er als u te laat komt bij uw afspraak? (Vlissingen)

Als u meer dan tien minuten te laat ben voor uw afspraak, dan geeft de aanmeldzuil dit aan. De receptie helpt u graag verder.

Welke gegevens controleert de aanmeldzuil (Vlissingen)?

  • Uw geregistreerde gegevens
  • Afspraak-/opnamegegevens

Vaccineren bij zwangerschap

Zwangere vrouwen krijgen het advies om zich te  laten vaccineren tegen het coronavirus met de mRNA vaccins van Pfizer en Moderna. Dat geldt voor alle zwangere vrouwen: vrouwen met onderliggende ziekten (zoals diabetes of hart- en longziekten) en ook voor gezonde zwangere vrouwen. Als je zwanger bent heb je namelijk meer risico om ernstig ziek te worden van COVID-19, en kunnen complicaties optreden. Vaccinatie is veilig en effectief, ook in de zwangerschap.

Kijk op RIVM.nl voor meer informatie

Kom ik in aanmerking voor een derde COVID-19-vaccinatie?

Het RIVM heeft een aantal risicogroepen gedefinieerd die in aanmerking komen voor een derde COVID-19-vaccinatie.

Indien u volgens de richtlijnen van de RIVM in aanmerking komt voor een derde COVID-19-vaccinatie krijgt u vanuit uw behandelend arts/ziekenhuis een brief, waarmee u een afspraak kunt maken voor deze vaccinatie. Op dit moment zijn de artsen druk bezig de patiënten te selecteren. U krijgt een brief indien u in aanmerking komt. U kunt ook zelf kijken op site van het RIVM, de patiëntengroepen die in aanmerking komen voor een derde vaccinatie staan op de site vermeld.

Wanneer mag ik weer fietsen?

Gedurende het herstel wordt u begeleid door uw fysiotherapeut. Hij of zij laat u op een hometrainer oefenen om de spieren rondom uw heup weer sterk te maken. Het fietsen op een normale fiets en deelnemen aan het verkeer vereisen een aantal zaken: uw vertrouwen om weer veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer en het veilig op en af te kunnenstappen zonder daarbij schade aan u zelf en uw nieuwe heup op te lopen. Mocht u, na overleg met uw fysiotherapeut, aan deze voorwaarden voldoen dan wensen wij u nog vele plezierige fietskilometers.

Hoe lang moet ik bloedverdunners gebruiken?

Gedurende vier weken krijgt u spuitjes (Fraxiparine®) tegen trombose (opstopping van een bloedvat in uw lichaam, zoals trombosebeen of longembolie). Wanneer u vanwege medische redenen Sintrom (acenocoumarol) of fenprocoumon (Marcoumar) gebruikt, is Fraxiparine alleen kortdurend nodig. De trombosedienst regelt dit verder met u. Dit geldt ook voor NOAC’s (nieuwe orale anticoagulantia).

Hoe lang heb ik pijnmedicatie nodig?

Het is niet ongebruikelijk om gedurende enkele weken pijnstillers te gebruiken. In eerste instantie is het vaak noodzakelijk om morfine(achtige) tabletten in te nemen. Na een maand hebben de meeste mensen genoeg aan paracetamol met zo nodig een ontstekingsremmer. Volg de adviezen die u van uw orthopeed meekrijgt.

Wanneer mag de wond nat worden, zoals tijdens douchen?

U mag in principe twee tot drie dagen na de operatie weer douchen op voorwaarde dat de wond droog is. Laat de pleister, als deze goed vastzit en niet verzadigd is, wel zitten tijdens het douchen. Als de wond toch nat wordt, laat deze dan drogen aan de lucht. Het is niet toegestaan een bad te nemen in de eerste veertien dagen. Eerst moet de wond goed genezen zijn (zonder lekkage).

Is de wond compleet genezen dan mag de heup ondergedompeld worden. Dit is vaak drie tot vier dagen na het verwijderen van de hechtingen

Welke activiteiten zijn toegestaan na de operatie?

U kunt de meeste activiteiten hervatten zo gauw u denkt dit aan te kunnen en in overleg met uw fysiotherapeut. Sommige activiteiten dragen bij aan het herstel van uw heup, bijvoorbeeld zwemmen en fietsen. Hardlopen en springen, zoals bij tennis, voetbal, volleybal en squash, zijn activiteiten waarbij uw heupen veel klappen/schokken te verduren krijgen. Het advies is deze activiteiten niet (meer) te doen. Het is en blijft een kunstgewricht. Ook al heeft u misschien geen pijn meer bij het uitvoeren van eerdergenoemde activiteiten er bestaat een risico dat dit kan leiden tot schade van de prothese met gevolgen voor de langere termijn. U kunt uw prothese vergelijken met een auto: rijdt u regelmatig 200 km/u dan slijt de motor eerder waardoor u vroegtijdig in aanmerking komt voor een revisie(herstel) operatie. Houdt u zich aan de adviessnelheid dan slijt de motor minder snel en kunt u langer genieten van uw prothese.

Wanneer kan ik weer autorijden/reizen/werken?

Autorijden

Zodra u niet meer afhankelijk bent van verdovende medicijnen (morfineachtige pijnstillers) en voldoende controle heeft over uw geopereerde been mag u weer autorijden. Dit is meestal het geval als u zonder hulpmiddelen een trap op en af kunt lopen. Het blijft uw eigen verantwoordelijkheid.

Reizen

U mag reizen zo gauw u denkt dit aan te kunnen. Het is aanbevolen om minimaal één keer per uur te rekken of te lopen tijdens lange reizen. Dit is belangrijk om de kans op trombose te verkleinen.

Werken

Dit hangt af van uw beroep. Doet u veel/weinig fysiek werk, heeft u de mogelijkheid tot afwisselen met zitten en lopen. Uw bedrijfsarts besluit dit doorgaans samen met u. Over het algemeen kunt u na ongeveer vier weken weer aan het werk indien u vooral zittend werk doet. Als u intensiever werk doet kan het tot drie maanden duren voordat u weer volledig inzetbaar bent. Bij sommige mensen kan het korter maar ook langer duren

Bent u gebruiker van Philips Dreamstation 1 CPAP-apparatuur?

Als het goed is heeft u van leverancier Philips een bericht ontvangen over het gebruik van de Dreamstation 1 en de mogelijke gezondheidsrisico’s. Bent u patiënt bij Adrz Slaapcentrum/Longpoli en gebruikt u dit apparaat thuis? Dan heeft u hier vast vragen over. Op deze pagina geven we u de meest actuele informatie die bij ons bekend is.

Update veiligheidsmelding van Philips: vrijdag 3 september – 16.00 uur

Philips heeft bekend gemaakt dat zij verwachten per eind september in Nederland te starten met het reparatie- en vervangingsprogramma van de betrokken DreamStation 1 van het eerder aangekondigde veiligheidsbericht. Philips verwacht dit programma binnen ongeveer 12 maanden af te ronden.

Zodra de reparatiesets of vervangende producten daadwerkelijk beschikbaar zijn, kunnen Mediq, de andere CPAP-leveranciers en artsen/ziekenhuizen samen met Philips het reparatie- en vervangingsprogramma gaan plannen. Het zal helaas nog wel enige tijd duren voordat we alle reparatiesets en producten van Philips hebben ontvangen, alles hebben ingepland en u kunnen informeren wanneer uw apparaat gerepareerd of vervangen gaat worden.

Blijf op de hoogte via deze website. U hoeft uw apparaat niet te registreren op de website van Philips. Mediq heeft dit al voor u gedaan.

Update: dinsdag 20 juli – 18.00 uur

In navolging op onze eerdere berichten houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen rond de veiligheidsmelding die Philips heeft afgegeven op bepaalde slaap- en beademingsapparaten.

Nieuwe informatie over de veiligheidsmelding

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft de informatie ontvangen op basis waarvan Philips de veiligheidsmelding heeft uitgestuurd. Als antwoord hierop hebben zij een reactie gegeven en een advies op gesteld. Deze informatie delen we graag met u:

  • Er zijn geen meldingen van gezondheidseffecten binnen Europa gedaan.
  • Er zijn geen acute risico’s op gezondheidsschade vastgesteld.
  • Er wordt nader onderzoek ingesteld om eventuele schadelijke langetermijneffecten vast te stellen.
  • De uitkomsten van dit onderzoek en informatie van Philips over de termijn van reparatie/vervanging worden in de komende maanden verwacht.
  • Uit alle op dit moment beschikbare gegevens tezamen blijkt geen veiligheidsrisico dat significant opweegt tegen de medische risico’s die aan de orde zouden zijn bij het stoppen van het gebruik van deze apparatuur. De algemene aanbeveling is daarom zowel voor wat betreft de beademingstoestellen, als voor de apneu-slaapondersteuningsapparatuur, de therapie voort te zetten.

Lees hier het volledige document van de Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd.

Wat betekent dit voor u?

Het actieplan op basis waarvan reparatie of vervanging van uw apparaat plaats zal vinden, zal helaas nog enige tijd op zich laten wachten. Intussen hebben we alle Philips-apparaten die via ons geleverd zijn en onder deze veiligheidsmelding vallen bij Philips geregistreerd. Dit betekent dat alle Philips apparaten die via Mediq en Vivisol zijn geleverd en die onder deze veiligheidsmelding vallen, voor eventuele reparatie of vervanging worden ingepland. Hiervoor hoeft u niets te doen.

Versoepeling criteria gebruik Dreamstation 1

De richtlijnen van de Nederlandse Longartsenvereniging wanneer u de Dreamstation 1 kunt blijven gebruiken zijn aangepast. Als u snel klachten krijgt wanneer stopt met de Dreamstation 1, kunt u het apparaat blijven gebruiken. Lees hier het volledige advies.

We houden u op de hoogte

Nieuwe informatie plaatsen we op onze website. Houd Mediq.nl/meldingphilips en Vivisol.nl  in de gaten voor de meest recente informatie over de veiligheidsmelding van Philips.

Wanneer moet u langs de receptie?

Bezoekers kunnen terecht bij de receptie. Voor overige vragen en spoed helpt de receptie u graag verder.

Wat gebeurt er als u geen geldig legitimatiebewijs heeft van uw kind onder de 12 jaar?

Wanneer u geen geldig legitimatiebewijs heeft, verwijzen wij u door naar de receptie.

Heeft uw kind onder de 12 jaar ook een legitimatiebewijs nodig?

Ja, de overheid heeft bepaald dat kinderen een eigen legitimatiebewijs nodig hebben voor zorg. Lees meer op de pagina van de Rijksoverheid.

Kunt u zich legitimeren met een verlopen legitimatiebewijs?

Nee, u kunt zich alleen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Als u geen geldig legitimatiebewijs heeft, wordt u verwezen naar de receptie. Daar helpen wij u graag verder.

Wat is een geldig legitimatiebewijs?

Een geldig legitimatiebewijs is een paspoort, een rijbewijs en een identiteitskaart die niet is verlopen.