FAQ archief titel

FAQ archief introductie

Ik verander van zorgverzekering, wanneer gaat dit in?

Indien u verandert bent van zorgverzekering (bijvoorbeeld om een behandeling vergoed te krijgen) is het van belang om de startdatum van uw diagnosebehandelcombinatie (DBC) na te gaan. Deze is namelijk leidend voor op welke zorgverzekering aanspraak wordt gemaakt. Ligt de startdatum bijvoorbeeld in 2016 en is uw nieuwe polis in 2017 in werking getreden? Dan gelden uw polisvoorwaarden uit 2016, ondanks dat de daadwerkelijke behandeling in 2017 plaatsvond.

Ik verander van zorgverzekeraar, welke verzekeraar krijgt de factuur?

Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. De startdatum (meestal het eerste contact van de patiënt met het ziekenhuis) is dus bepalend voor de zorgverzekeraar die de rekening ontvangt.

Waarom krijg ik wel een factuur van Adrz als ik niet ben geweest?

Mogelijk betreft dit een onderzoek aangevraagd door de huisarts (lab of röntgen). Deze onderzoeken worden uitgevoerd door Adrz, ondanks dat u wellicht niet aanwezig bent geweest in het ziekenhuis.

Ik moet een behandeling ondergaan, wat zijn de kosten hiervan?

Het is vaak niet mogelijk om voorafgaand aan de behandeling een prijs te bepalen, vanwege de complexiteit van de DBC-systematiek. Pas wanneer de diagnose is bepaald en alle zorgactiviteiten zijn geregistreerd is het mogelijk om te kijken naar welk zorgproduct wordt afgeleid. Er zijn in totaal meer dan 4.400 zorgproducten waarnaar afgeleid kan worden, afhankelijk van leeftijd, diagnose, specialisme en zorgactiviteiten.

Mocht u toch een prijsopgave wensen, neem dan contact op met de afdeling F&C Facturatie. Aan de prijzen die wij verstrekken, kunnen geen rechten ontleend worden.

Hoe begint de bevalling?

Een bevalling kan op verschillende wijzen beginnen, maar meestal met weeën. Je krijgt harde buiken die steeds pijnlijker worden. Op een gegeven moment moet je de weeën weg puffen. De bevalling kan ook beginnen met het breken van de vliezen, het kan soms langere tijd duren weeën beginnen. Het is belangrijk om naar de kleur van het vruchtwater te kijken. Normaal vruchtwater is wit/roze en ruikt zoetig. Als het vruchtwater groen of bruin van kleur is, dan heeft je kindje in het vruchtwater gepoept. Dit is vaak een teken dat het kindje wat stress ervaren heeft, daarom is extra onderzoek nodig.

Wat neem ik mee?

Voor jezelf:

  • stickers met persoonljike gegevens van het ADRZ, als je die hebt
  • identiteitsbewijs: geldig paspoort, ID-kaart of rijbewijs
  • medicijnen die je gebruikt
  • nachthemden of T-schirts voor tijdens en na de bevalling
  • pantoffels en ochtendjas
  • (voedings)-bh
  • toiletartikelen
  • iets om te lezen, muziek of iets dergelijks
  • fototoestel of telefoon (met een volle batterij en leeg geheugenkaartje)

Voor de baby:

  • kleertjes
  • maxi-cosi

Je hoeft geen handdoeken, washandjes en maandverband mee te nemen, je krijgt dit van het ziekenhuis.

Wanneer moet ik contact opnemen?

Vóór de 37e week bij:

  • onverklaarbare buikpijn, krampen
  • vruchtwaterverlies
  • helderrood bloedverlies
  • minder leven vanaf 24 weken
  • combinatie van: hoofdpijn, buikpijn rondom de maagstreek, vasthouden van vocht en misselijkheid/braken
  • koorts hoger dan 38oC
  • als je ongerust bent of twijfels hebt

Vanaf de 37e week:

  • als je weeën hebt en het is je eerste kindje dan kun je wachten tot de weeën gedurende 1 uur om de 5-10 minuten komen en vervolgens 1 minuut aanhouden, tenzij anders is afgesproken. Is het je tweede of meerdere kindje dan herken je vaak als de bevalling begonnen is. Je kunt dan contact opnemen.
  • als de vliezen breken. Wij vragen hoe de kleur van het vruchtwater is, dit behoort helder of wat rozig van kleur te zijn
  • bij bloedverlies
  • minder leven voelen
  • combinatie van: hoofdpijn, buikpijn rondom de maagstreek, vasthouden van vocht en misselijkheid/braken
  • koorts hoger dan 38oC
  • als je ongerust bent of twijfels hebt

Het ziekenhuis is 24 uur per dag bereikbaar. Als je vragen hebt tijdens je zwangerschap kan je altijd naar de kraamafdeling bellen, of met de klinisch verloskundige die 24 uur aanwezig is.

Telefoonnummer kraamafdeling, 088 125 43 11

Telefoonnummer klinisch verloskundige, 088 125 41 30