FAQ archief titel
FAQ archief introductie
Mijn kind is ziek, kan de operatie doorgaan?
Bij koorts (temperatuur boven de 38.5 ˚C), braken en/of diarree vragen wij u om contact op te nemen met de polikliniek via 088 125 00 00.
De oordruppels lopen bij het druppelen weer uit het oor, werken ze voldoende?
Ja, u kunt de oordruppels gewoon blijven nemen. Door de druppels zal het oorsmeer verzachten en zullen de druppels hun werking doen.
Is verergering van de keelpijn normaal na een operatie van de keelamandelen?
Ja, dit komt vaker voor. Om de pijn tegen te gaan kunt u paracetamol en ibuprofen gebruiken en veel drinken. Van paracetamol mag u per dag 4 keer 1000 mg innemen en van ibuprofen drie maal per dag 400 mg.
Wat is uvulo-palato-pharyngo-plastiek (UPPP)?
Uvulo-palato-pharyngo-plastiek (UPPP) is een uitgebreide operatie om snurken of slaapapneu te verhelpen.
In onze folder over UPPP vindt u meer informatie over deze behandeling.
Wat is benigne paroxysmale positieduizeligheid (BPPD)?
Bij benigne paroxysmale positieduizeligheid (BPPD) zweven losse brokstukjes in de halfcirkelvormige kanalen van het evenwichtsorgaan. Normaal zitten deze brokstukjes (kristallen) goed vast op haarcellen in het kanalensysteem, maar soms raakt er eentje los. Doordat de kristallen zwaarder zijn dan het water in de kanalen, kan het voorkomen dat de inhoud bij bewegingen van het hoofd langer doordraait dan normaal. Bijvoorbeeld bij naar boven of naar beneden kijken. Hierdoor ontstaat het na-effect dat als draaiduizeligheid wordt ervaren.
Wanneer kan ik weer werken of naar school na een operatie?
Het verschilt per operatie en per persoon wanneer u weer kunt werken of naar school kunt na een operatie. Over het algemeen geldt dat u dit zelf het beste aanvoelt. Twijfelt u? Dan kunt het aan uw arts vragen.
Mag ik zwemmen als ik oorpijn heb?
Bij oorpijn raden wij zwemmen af.
Mag ik zwemmen of douchen met een loopoor?
Met een loopoor mag u niet zwemmen. Dit geldt voor zowel kinderen als volwassenen. Douchen mag alleen als het oor is afgedekt met een oordopje. Dit kunt u halen bij een drogist of apotheek.
Wanneer mag mijn kind weer zwemmen na het plaatsen van buisjes in de oren?
Na 2 weken mag uw kind weer zwemmen, maar liever nog niet in chloorwater (zoals in zwembaden). Zout water is geen probleem. Uw kind mag eventueel ook duiken of onder water zwemmen, tenzij dit pijnklachten geeft. Het gebruik van oordopjes bij het zwemmen is niet nodig.
Meer informatie vindt u in de folder Trommelvliesbuisjes bij kinderen.
Wat moet ik doen als ik blijf bloeden na een operatie?
Als het bloeden niet stopt, belt u de receptie van het ziekenhuis op telefoonnummer 088 125 00 00.
Hoe spoel ik mijn neus met een zoutoplossing?
Alle informatie over het spoelen van de neus met een zoutoplossing, vindt u in onze folder Neusspoelen met een zoutoplossing.
Wat moet ik doen als ik nabloed na een operatie aan mijn keelamandelen (tonsillectomie)?
Bij een nabloeding adviseren wij u om onmiddellijk het ziekenhuis te bellen via 088 125 00 00.
Welke pijnstillers mag ik gebruiken na een operatie aan mijn keelamandelen (tonsillectomie)?
Volwassenen (18+) adviseren wij op vaste tijden gelijktijdig paracetamol en ibuprofen in te nemen. Van paracetamol mag u per dag in totaal 4 keer 1000 milligram (mg) innemen en van ibuprofen 4 keer 400 mg. We raden hierbij de volgende tijden aan:
8.00 uur
- 1000 mg paracetamol (2 tabletten van 500 mg)
- 400 mg ibuprofen
12.00 uur
- 1000 mg paracetamol (2 tabletten van 500 mg)
- 400 mg ibuprofen
18.00 uur
- 1000 mg paracetamol (2 tabletten van 500mg)
- 400 mg ibuprofen
22.00 uur
- 1000 mg paracetamol (2 tabletten van 500mg)
- 400 mg ibuprofen
Wordt de pijn minder? Dan kunt u proberen te stoppen met ibuprofen. We adviseren wel om de paracetamol op de vaste tijden te blijven gebruiken tot u pijnvrij bent.
Hoe is de declaratiecode opgebouwd?
De eerste twee cijfers van de declaratiecode geven weer of de zorg onder de basisverzekering valt, en of er sprake is van een wettelijk tarief of een tarief waar ziekenhuis en verzekeraar over onderhandeld hebben. Deze staat voor het segment wat van toepassing is. Bij ongeveer 30% van de ziekenhuisbehandelingen wordt de prijs jaarlijks vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Dit deel van de zorg heet A-segment. In het tarievenoverzicht zijn deze te herkennen aan declaratiecodes die beginnen met 14 of 16. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Voor de overige 70% procent gelden tarieven die jaarlijks worden afgesproken tussen het ziekenhuis en de zorgverzekeraars onderling. Dit deel heet het B-segment. Deze prijzen zijn te herkennen aan declaratiecodes beginnend met 15 of 17.
Waarom is een behandeling in het ziekenhuis zo duur?
Ziekenhuizen brengen zogenoemde DBC-zorgproducten in rekening. De prijs van dit zorgproduct is een gemiddelde van alle zorgkosten voor een bepaalde behandeling. Het tarief is dus geen optelsom van de daadwerkelijk door u gemaakte kosten, maar is gebaseerd op het gemiddelde van alle kosten van alle patiënten die voor dezelfde/soortgelijke behandeling naar het ziekenhuis zijn geweest. Het maakt daarbij dan niet uit of er bij u bijvoorbeeld één of vijf scans zijn gemaakt. De zwaarte van de behandeling telt wel mee bij het tot stand komen van de prijs. Zo maakt het uit of u overnacht in het ziekenhuis of meteen naar huis kan.
Waarom ontvang ik een factuur terwijl ik zelf met de behandeling ben gestopt?
U betaalt voor de onderzoeken en/of behandelingen die u tot nu toe heeft gehad naar aanleiding van uw gezondheidsklachten.
Wat is de startdatum of uitvoerdatum van een DBC-zorgproduct?
De begindatum van een diagnosebehandelcombinatie-zorgproduct (DBC-zorgproduct) is meestal de eerste afspraak die u heeft in het ziekenhuis. Dit kan een afspraak zijn op de polikliniek, maar kan ook een laboratoriumonderzoek zijn dat aangevraagd is door uw huisarts of een (dag)opname in het ziekenhuis. Neem contact op met de afdeling facturatie indien u wilt weten wat de startdatum van uw DBC is.
Ik verander van zorgverzekering, wanneer gaat dit in?
Indien u verandert bent van zorgverzekering (bijvoorbeeld om een behandeling vergoed te krijgen) is het van belang om de startdatum van uw diagnosebehandelcombinatie (DBC) na te gaan. Deze is namelijk leidend voor op welke zorgverzekering aanspraak wordt gemaakt. Ligt de startdatum bijvoorbeeld in 2024 en is uw nieuwe polis in 2025 in werking getreden? Dan gelden uw polisvoorwaarden uit 2024, ondanks dat de daadwerkelijke behandeling in 2025 plaatsvond.
Ik verander van zorgverzekeraar, welke verzekeraar krijgt de factuur?
Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. De startdatum (meestal het eerste contact van de patiënt met het ziekenhuis) is dus bepalend voor de zorgverzekeraar die de rekening ontvangt.
Waarom krijg ik wel een factuur van Adrz als ik niet ben geweest?
Mogelijk betreft dit een onderzoek aangevraagd door de huisarts (lab of röntgen). Deze onderzoeken worden uitgevoerd door Adrz, ondanks dat u wellicht niet aanwezig bent geweest in het ziekenhuis.
Ik moet een behandeling ondergaan, wat zijn de kosten hiervan?
Het is vaak niet mogelijk om voorafgaand aan de behandeling een prijs te bepalen, vanwege de complexiteit van de DBC-systematiek. Pas wanneer de diagnose is bepaald en alle zorgactiviteiten zijn geregistreerd is het mogelijk om te kijken naar welk zorgproduct wordt afgeleid. Er zijn in totaal meer dan 4.400 zorgproducten waarnaar afgeleid kan worden, afhankelijk van leeftijd, diagnose, specialisme en zorgactiviteiten.
Mocht u toch een prijsopgave wensen, neem dan contact op met de afdeling F&C Facturatie. Aan de prijzen die wij verstrekken, kunnen geen rechten ontleend worden.
Hoe begint de bevalling?
Een bevalling kan op verschillende wijzen beginnen, maar meestal met weeën. Je krijgt harde buiken die steeds pijnlijker worden. Op een gegeven moment moet je de weeën weg puffen. De bevalling kan ook beginnen met het breken van de vliezen, het kan soms langere tijd duren weeën beginnen. Het is belangrijk om naar de kleur van het vruchtwater te kijken. Normaal vruchtwater is wit/roze en ruikt zoetig. Als het vruchtwater groen of bruin van kleur is, dan heeft je kindje in het vruchtwater gepoept. Dit is vaak een teken dat het kindje wat stress ervaren heeft, daarom is extra onderzoek nodig.
Wat neem ik mee?
Voor jezelf:
- stickers met persoonljike gegevens van het ADRZ, als je die hebt
- identiteitsbewijs: geldig paspoort, ID-kaart of rijbewijs
- medicijnen die je gebruikt
- nachthemden of T-schirts voor tijdens en na de bevalling
- pantoffels en ochtendjas
- (voedings)-bh
- toiletartikelen
- iets om te lezen, muziek of iets dergelijks
- fototoestel of telefoon (met een volle batterij en leeg geheugenkaartje)
Voor de baby:
- kleertjes
- maxi-cosi
Je hoeft geen handdoeken, washandjes en maandverband mee te nemen, je krijgt dit van het ziekenhuis.
Wanneer moet ik contact opnemen?
Vóór de 37e week bij:
- onverklaarbare buikpijn, krampen
- vruchtwaterverlies
- helderrood bloedverlies
- minder leven vanaf 24 weken
- combinatie van: hoofdpijn, buikpijn rondom de maagstreek, vasthouden van vocht en misselijkheid/braken
- koorts hoger dan 38oC
- als je ongerust bent of twijfels hebt
Vanaf de 37e week:
- als je weeën hebt en het is je eerste kindje dan kun je wachten tot de weeën gedurende 1 uur om de 5-10 minuten komen en vervolgens 1 minuut aanhouden, tenzij anders is afgesproken. Is het je tweede of meerdere kindje dan herken je vaak als de bevalling begonnen is. Je kunt dan contact opnemen.
- als de vliezen breken. Wij vragen hoe de kleur van het vruchtwater is, dit behoort helder of wat rozig van kleur te zijn
- bij bloedverlies
- minder leven voelen
- combinatie van: hoofdpijn, buikpijn rondom de maagstreek, vasthouden van vocht en misselijkheid/braken
- koorts hoger dan 38oC
- als je ongerust bent of twijfels hebt
Het ziekenhuis is 24 uur per dag bereikbaar. Als je vragen hebt tijdens je zwangerschap kan je altijd naar de kraamafdeling bellen, of met de klinisch verloskundige die 24 uur aanwezig is.
Telefoonnummer kraamafdeling, 088 125 43 11
Telefoonnummer klinisch verloskundige, 088 125 41 30